Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

Rolf Kenneth

Var spanskesyken (1918-20) og svineinfluensaen (1976) vaksineforårsaket?

Spanskesyken 1918-20 [Wiki-artikkel] smittet en tredjedel av verdens befolkning, 3-6 % av verdens befolkning døde. Spanskesyken tok livet av 5-10 ganger så mange som døde under Den første verdenskrig (1914-18). Flere historikere mener at opphavsstedet for spanskesyken var ved militæranlegget Fort Riley. Det aktuelle super-virulente viruset var en undertype av H5N1, som amerikanske labforskere fra 1998-2005 satte himmel og jord i bevegelse for å gjenskape [Wiki-artikkel]!!

Det er dette gjenskapte viruset som meget mulig ble overført fra US-laboratorier til Baxter i Østerrike, som så prøvde å lage en hybrid av dette viruset med et normalt sesong-influensavirus som er lett overførbart menneske-til-menneske (H3N2) [se Jane Burgermesister-anklagene av Baxter, WHO og FN].

Svineinfluensa-utbruddet i 1976 [Wiki-artikkel] varte bare i tre uker og ble aldri funnet utenfor militæranlegget Fort Dix. 25 % av befolkningen ble vaksinert. 1 person døde av sykdommen, 25 personer døde av vaksinen, og mange tusener fikk livsvarige nevrologiske skader av vaksinen. Se CBSs 60 minutes-episoden som bare ble sendt én eneste gang, den 4. november 1979, deretter forbudt (her).

Den mest katastrofale influensa-pandemi på 1900-tallet og et mini-utbrudd i 1976 kan altså begge ha begynt ved amerikanske militærinstallasjoner. Er det ikke da rimelig å tro at vaksiner sto bak?

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Ja, så lenge vi tror at vaksiner starter i amerikanske militærinstallasjoner.

Svar på dette

Jeg glemte å legge til dette fra Wiki:
"The influenza strain was unusual in that this pandemic killed many young adults and otherwise healthy victims; typical influenzas kill mostly weak individuals, such as infants (aged 0–2 years), the elderly, and the immunocompromised. Older adults may have had some immunity from the earlier Russian flu pandemic of 1889.[24] Another oddity was that the outbreak was widespread in summer and fall (in the Northern Hemisphere); influenza is usually worse in winter."

Svar på dette

Det ligger faktisk mye litteratur på Internet, som også går et stykke bakover i tid, som hevder at årsaken til spanskesyken var vaksinering av soldater ved deres militærinstallasjoner og sykehus før de ble sendt ut i krig verden over.

* Eleanora I. McBean (1977): Swine Flu Expose. Se kap. 2.

* Ingri Cassel 2003 (notat).

* Kommentar fra Patrick J. Carroll 8. mai 2003.

Svar på dette

Rolf Kenneth
Klarer ikke å holde meg helt vekke her. Var faktisk interessant spørsmål du reiser her.
Var spanskesyken (1918-20) og svineinfluensaen (1976) vaksineforårsaket? Ikke helt lett å svare bastant ja eller nei, men det er en del markører som gjør det interessant å dvele litt ved spørsmålene. Poenget er at det finnes hauer av dokumentasjon i den og den andre rettingen. Kunsten går på å finne de rette stedene å grave.

Ja, mulighetene for at viruset kan være lagd i et laboratorium kan være til stede. Vi snakker om en bransje hvor det finnes forskere som konkurrer om å bli først, størst osv. etikken er ikke alltid like viktig da kanskje. Så derfor blir jeg ikke overasket over at det forekommer vaksiner som kanskje ikke skulle vært lansert uten strengere kontroll. Jeg har sett saker hvor det ikke er holdepunkter for å hevde lab utvikling av virus og det forekommer absolutt at det lages virus og viruskulturer i laboratorier som ikke burde ha sluppet ut og som faktisk kan skape helt andre sykdommer. Vi vet jo at bio våpen har hatt en storhetstid på 60-70-80 tallet. Ble vel laget mye dritt der som vi kunne vært spart for.

Generelt sett syns jeg vaksiner får mye negativt fokus også. Vi må faktisk ikke glemme at det finnes også andre tilnæringsmåter som er verdt å tenke på. For å nyansere litt så står faktisk også forskning og medisinutvikling for mye bra og en del behandlingsformer det ikke fantes kur mot tidligere er nå relativt lett å kurere.

• For 50 år siden ble bare 5 % av alle barn i utviklingsland vaksinert.
• I dag vaksineres 80 % av alle barn i utviklingsland mot de seks vanligste og farligste sykdommene: meslinger,
stivkrampe, kikhoste, tuberkulose, polio og difteri.
• De siste 20 årene har vaksiner reddet 20 millioner mennesker fra å dø av vanlige sykdommer.
• Takket være vaksiner sank antallet registrerte tilfeller av polio fra 23 000 i 1990 til 1998 i 2005.
• Fra midten på 80-tallet og frem til i dag er antallet barn som dør av meslinger, redusert fra tre millioner til 454 000.
Så helt svart er ikke vaksinebildet syns jeg. Er nok en stor andel i alternativ bransjen som har litt lite nyansert syn på hele temaet om vaksine.

Når det gjelder svineinfluensa viruset har jeg hørt over og over igjen at dette kommer fra Fort Dix, men det finnes lite konkret dokumentasjon på dette helt konkret utenom rykter. Ved å gå enda lenger tilbake kan det lett lages en indisiekjede som heller i retting at vaksine program her kan stå bak pandemier som nå. Det kan like lett avvises ved å si at det ”hei bevis det”. Det krever en helt annen tilnæring og rett og slett forskning over mange år for å komme til bunns i dette. Frem til da blir til slutt snakk om tro.

Når det gjelder svineinfluensa viruset har jeg hørt over og over igjen at dette kommer fra Fort Dix, men det finnes lite konkret dokumentasjon på dette helt konkret utenom rykter. Ved å gå enda lenger tilbake kan det lett lages en indisiekjede som heller i retting at vaksine program her kan stå bak pandemier som her. Det kan like lett avvises ved å si at det ”hei bevis det”. Det krever en helt annen tilnæring og rett og slett forskning på høyt nivå over mange år for å komme til bunns i dette. Det blir til slutt snakk om tro. Rent personlig blir jeg ikke sjokkert om det viser seg at vaksineprogrammer kan være en mulighet for spanskesyken og svineinfluensaen er vaksineforårsaket.

Utfordringen er at det skal lages ”medisiner” mot en sykdomer du kanskje får men ikke har i dag. Noen reagerer rent fysisk og blir syke, lamme og faktisk dør av vaksiner. Antallet er lite totalt sett, men er en risiko vi kanskje må leve med noen år til. Stikkordet her er steinhard kontoll og testing i et helt annet omfang en i dag, samt at vi bør spørre oss litt ofte om hvor nødvendig er denne vaksinen for meg.

Svar på dette

Tor-J,
Mine to bakgrunnsartikler, som jeg nå vil ta utgangspunkt i, er Bør vaksineparadigmet og Folkehelseinstituttet gravlegges?, og denne om skolemedisinens opprinnelse og innerste vesen.

Nå er jeg ikke så opptatt av å bevise noe juridisk for andre. Jeg studerer en sak, og finner ut om jeg selv blir overbevist. Hvis jeg selv blir overbevist, skriver jeg en artikkel der jeg presenterer mine beste argumenter og min konklusjon. Så må andre komme med sin antitese eller kritikk, for at jeg evt. skal komme videre i saken.

Det jeg finner interessant med spanskesyken, er at jeg visste absolutt ingenting om den før denne uken. Jeg hadde riktignok hørt navnet, men der stoppet det også opp. Hvorfor denne totale uvitenhet om en pandemi som smittet 1/3 av verdens befolkning og ifølge Wiki tok livet av 50-100 millioner mennesker, 5-10 ganger så mange som de som døde under WWI? Det vekker Hardy-gutten i meg!

Svar på dette

Rolf Kenneth
Ikke alt kan bevises heller jeg ser det, men jeg skrudd sammen slik at jeg trenger en minimum en indisiekjede som er så sterkt at det blir sannsynlighets overvekt i en eller annen retn.

Skal lese dine artikler så kan du få en ærlig tilbakemelding på de når jeg har lest og eltet litt på de.Ok?

Driver å leser meg opp på spanskesyken selv etter at jeg så dine spørsmål her. Ser i hvert fall mange likheter med dagens situasjon, men jeg regner med at du tar hensyn om generell folkehelse status på den tiden da det kan forklare (deler av ) dødeligheten, samt tidligere pandemier av influ som kan si noe om "motstandskraft generelt mot influensa. Er en del å lese her og en bør gå enda lenger tilbake skjønner jeg.

Svar på dette

For 50 år siden ble bare 5 % av alle barn i utviklingsland vaksinert.
• I dag vaksineres 80 % av alle barn i utviklingsland mot de seks vanligste og farligste sykdommene: meslinger,
stivkrampe, kikhoste, tuberkulose, polio og difteri.
• De siste 20 årene har vaksiner reddet 20 millioner mennesker fra å dø av vanlige sykdommer.
• Takket være vaksiner sank antallet registrerte tilfeller av polio fra 23 000 i 1990 til 1998 i 2005.
• Fra midten på 80-tallet og frem til i dag er antallet barn som dør av meslinger, redusert fra tre millioner til 454 000.
Så helt svart er ikke vaksinebildet syns jeg. Er nok en stor andel i alternativ bransjen som har litt lite nyansert syn på hele temaet om vaksine.

Vet ikke helt hvor du har hentet disse tallene fra , men dette tipper jeg kommer fra WHO.
Å si at vaksiner har ryddet ut sykdommer eller reddet 20 millioner mennesker er vel akkurat det WHO sier for å forsvare sine vaksiner og for å få mennesker til å tro at dette er noe vi bare må ha.
Å påstå at en stor andel innen den alternative bransjen har et lite nyansert forhold til dette med vaksiner er kanskje rett , men jeg tror at andelen er mye større blandt den menige mann i gata som stort sett tror på det som medien forteller deg. Vi tror ofte at vi kjenner den hele og fulle sannhet men det viser seg ofte at vi bare ser de store bokstavene.

Svar på dette

Ingar
Noen ganger så stemmer enkle fakta og skal du kun henge deg opp i at vaksiner har bidratt til at en del sykdommer er mer eller mindre utryddet, så gjør da endelig det……

Noen ganger så stemmer enkle fakta og skal du kun henge deg opp i at vaksiner har bidratt til at en del sykdommer er mer eller mindre utryddet, ja vel……
Det er ikke dermed sagt at alle problemer plutselig er borte. Det går an å ha flere tanker i hodet. Jeg er ikke bare positiv til alle mulige vaksine programmer langt derifra. Har kommet over et par andre programmer som er mildt sagt kontroversielle. Så at du mener jeg tror alt ”mainstrem media” forteller for stå for din regning.

Jeg står for at veldig mange i alternativ bransjen kun ser på vaksiner ”som nåtidens svar på svartedauen” styrt av en elite og må unngås med alle midler uten å begrunne skikkelig hvorfor. Jeg mener de på den måten setter seg på sidelinjen i seriøse debatter fordi de blir oppfattet som fundamentalister som er mot fordi dere selv blir beskyldt har en agenda. Du ser den.

Å være kritisk betyr ikke å fornekte selv åpenbare positive ting ved vaksine. Som jeg også sier så er det slett ikke alt som er rosenrødt i vaksineprogrammer. Husk dette er ofte personer, en slags konkurranse og prestige i å være først ute med nye vaksiner, egoer skal noen ganger pleies, men til hvilken kost? Jo at folk dør. Sannsynligvis helt meningsløst.

Vi har mer en nok teknologisk innsikt til å fremstille en rekke vaksiner på en mye ”renere måte” (kultur dyrking av vaksiner, samt ta vekk en del tilleggsstoffer) hvorfor gjør ikke bransjen det. Slike ting bekymrer meg. Samt at vi bør se på om alle vaksiner trengs til en hver tid. Det er mange som har en agenda i så måte. Vel, det er mitt syn. Så heng deg opp i det da hvis du vil.

Hvis du leser det jeg skriver så ser du at jeg selv faktisk ikke er avisende til at vaksiner kan stå bak de store influensa epidemiene og at jeg nå tar meg litt tid til å lese meg enda mer opp på en del bakgrunns stoff.

Svar på dette

Et annet poeng. Jeg tror ikke "mannen i gata" er idiot. Svært mange er opptatt av temaet vaksiner og stiller spørsmål. Jeg møter da en del som stiller spørsmål om dagen. Så hold opp med dommedagsprofetiene og lag tråder med skikkelige spørsmål og ta folk på allvor, selv om de ikke akkurat er helt enig med deg. Da skal du se at flere blir litt mer interessert i hva dere har å si. Bare et vennlig råd...

Svar på dette

John M. Barry og 1918-viruset.

Forfatteren John M. Barry (bilde), som virkelig er et talent i å skrive om kompliserte emner, skrev i 2004 denne artikkelen om 1918-spanskesyken. Jeg synes artikkelen er svært god, og forfatteren troverdig, så da velger jeg å tro vaksinasjon ikke var eneste årsak til pandemien. Det var virkelig et unikt virus som dukket opp, Haskell-viruset, fra en landsby i Kansas.

Barry er pro-pro-vaksinasjonist, så vi får dessverre ikke en integrasjon av hvordan Haskell-viruset sammen med vaksinasjon (14-25 vaksiner samtidig pr. soldat som skulle ut i krigen) kan være årsak til 1918-spanskesyken.

Barry er som nevnt en talentfull forfatter, som kan være verdt å bli nærmere kjent med. Hans HomePage.

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

Erlend nyskjerrig
for 7 minutter siden
Nå er Erlend og esther ama venner
for 8 minutter siden
for 8 minutter siden
Dette var da et forferdelig syn.... Velbekomme, alle griseelskere!!!
for 11 minutter siden
Ja kjære venner. Da er det snart på tide med julemat. Bare å forsyne seg.
for 18 minutter siden
for 32 minutter siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden
So the big question is, "Well, do I just dump all those unwanted things and try to start fresh?" And we say, no. You just set the Tone, where you are, by looking for things to appreciate. And by setting your Tone in a very clear deliberate way, anyt…
for 2 timer siden
for 3 timer siden
for 3 timer siden
for 3 timer siden
Nå er Multiorgasmic og Oliver Baxter venner
for 6 timer siden
Mye pes det var om et enkelt ord her. Er vel så enkelt som at noe er rent eller urent. I mer eller mindre grad. Like så mye som rent vann og urent vann. Eller rene aurafarger og skitne (urene) aurafarger. For mange synkronisiteter mellom aurafarg…
for 7 timer siden
for 7 timer siden
Tonje ble med i Tina sin gruppe
De som er interessert i steiner og steinenes energi. Har du erfaring eller lurer på noe om steiner kan du skrive det her. Jeg vet ikke så mye om steiner selv, men syns det er spennende. Har også samlet noen steiner selv.
for 9 timer siden
John Andre Fredriksen Tyrgard er nå et medlem av Alternativt Nettverk
for 10 timer siden
for 10 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte