Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

HAMP - Vår planets mest allsidige plante.

Frøene kan innen matlaging brukes på like mange måter som soya og er den sunneste enslige matkilde man nner i planteriket. Også plantens blomster og blader er spiselige. Frøoljen av ypperste kvalitet er ikke bare vår sunneste matolje, men kan også brukes i maling, som smøreolje, drivstoff etc. i tillegg til at den også er en av de beste oljer brukt innen kosmetikken.

Stammens bre er de lengste og sterkeste myke plantebere som nnes og kan gi oss alt fra tauverk, seilduk og jeans til gensere, dynetrekk og ”silkeundertøy” av en på alle måter langt bedre kvalitet enn dagens bomullstekstiler etc. I motsetning til hampen utpiner bomullsplanten jordsmonnet og krever bruk av enorme mengder giftige sprøytemidler.

Stammens indre kjerne har et ekstremt høyt innhold av cellulose, industrielt råmateriale til produksjon av produkter som dioksinfritt og trefritt papir, giftfri maling, byggematerialer, plast, rent drivstoff etc. Alt av langt bedre kvalitet enn dagens produkter laget av trær og fossile kilder. Ett mål med hamp vil også produsere over re ganger så mye masse til for eksempel papir som et like stort mål med skog.

Til og med Gud i ”Himmelske samtaler 3” snakker varmt om trærne, våre forsvarsløse medskapninger som vi er så avhengige av i økosystemet.
I tillegg til at regnskogene raseres, ødelegger vi en stor mengde trær for å forsyne oss med papir til unødvendige aviser, telefonkataloger, pappkrus og emballasje.
Her foreslår han en original løsning:
At vi bør begynne å dyrke hamp – som gror villig, raskt og billig nesten hvor som helst.
Hamp kan brukes til produksjon av papir, tau og klær – og dessuten til livsviktig naturmedisin. Gud hevder faktisk at det er mektige økonomiske interesser innen papirindustrien som står bak hetsen mot.

Ja – hvem tviler vel på det. Det er jo mektige økonomiske interesser bak det meste som er ”ødeleggende” for både enkeltemennesker og samfunn.

Dyrking av hampplanten er nå tillatt i hele EU, Russland, Kina, Canada og mange andre land, men fremdeles ulovlig i Norge.

Hamp!
Industriell bruk og dyrking - fra historisk tid til i dag.

Hva anmelderne sier om Hamp! av Sondre Båtstrand

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Kanskje det er på tide å begynne å heve vår røst mot myndighetene? Og si fra at vi ikke lenger finner oss i at de skal la kapitalismen styre alle våre valgmuligheter.
Kanskje vi skal lage en epostkampanje til den ministeren som har med dette å gjøre?
Husker også i farten den planten som kan brukes som søtstoff (husker ikke navnet nå...) fikk nesten samme skjebne. eneste forskjellen her er at den kan du dyrke og kjøpe som prydplante bare du ikke gnavler på den....

Svar på dette

Tror du kanskje tenker på stevia Kine, har noen linker på dette også; kommer :-)
Men HVORFOR ikke få "lov til" å dyrke industrihamp?
Som kan hjelpe vårt miljø SÅ MYE!

Svar på dette

Ja, det var Stevia jeg mente.
Jeg tror, som alt annet, at det har med penger å gjøre. Vi har noen sterke krefte her i landet som helst ser at ingen gjør noe for at de ikke skal tjene sin mammon...

Jeg jobber hardt for å holde på visjonen om at penger ikke lenger styrer menneskene, men at allt levendes beste er i fokus.
Mange kan si jeg er naiv, men jeg tror fullt og fast på at energi følger tanke. Ikke ti ville politikere vil få meg vekk fra den tanken. Så hvis jeg fokuserer på at at vi vil få ledere som vil felleskapets beste, så har jeg gjort litt ihvertfall :-))) Så da velger jeg heller å være naiv...

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

for 4 timer siden
mmmm :)
for 4 timer siden
Jan Erik/ Janken vil kanskje delta i Kjetil Andrè Jacobsen sitt arrangement
29 mars 2009 at 18.00 til 27 mars 2010 at 19.00
Kjærlighetens Transformasjon... ~ online meditasjon & healing ~ Vi er på vei til å bevege oss inn i en ny Kjærlighetsbevissthet her på jorden... på denne reisen åpnes vi for en dypere del av oss selv! Kjærlighetens Transformasjon gir deg muli…
for 5 timer siden
Utrolig spennende lesning!
for 5 timer siden
9 november 2009 fra 21.00 til 22.30
LIVE Video meditasjon 9 nov 2009 kl. 21.00 - 22.30. Jeg vil igjen invitere til felles meditasjon. Passord: himmel (som alltid) Se www.morten-eriksen.no Trykk der på Video rommet. Hilsen Morten Eriksen.
for 5 timer siden
for 5 timer siden
for 5 timer siden
for 6 timer siden
Lightsoul la til 11 bilder i albumet "Min familj"
for 7 timer siden
Vern om naturen
for 7 timer siden
Lightsoul har oppdatert sin profil
for 7 timer siden
Ikke glem yoga praksisen i julen
for 7 timer siden
Kundan Rockstad har oppdatert profilbildet sitt
for 7 timer siden
for 8 timer siden
for 8 timer siden
Ann Finnvik God jul!
for 8 timer siden
liv-astri Ønsker alle en fredfull og magisk julehøytid <3 !
for 8 timer siden
Jeg spør meg selv: "Hvis det faktisk var en flygende pyramide over Moskva forleden dag, ville ikke myndighetene gjøre alt for å skjule dette?" (kanskje det er derfor det kun eksisterer noen få klipp på youtube..) Myndighetene kan da aldri i verden i…
for 8 timer siden
Eva-Beathe Jensen har oppdatert sin profil
for 8 timer siden
for 8 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte