Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

Jeg var så heldig å få besøke Svarga i vår. Eierne var veldig hyggelige og lot oss låne nøkkelen til kapellet og bruke så mye tid der som vi ønsket. Vi var 5 jenter som går ved The Paradigm Academy som var samlet i Lillehammer denne helgen. Vi hadde lært mye om Marcello Haugen på skolen, og ble ganske fasinert av denne energien.
Vi sang for Marcello (har forstått at han var veldig glad i sang og musikk), mediterte, studerte alle detaljene i kapellet og tok mange vakre bilder. To stykker hadde med seg videokamera som var fullt oppladet ved ankomst, men begge kameraene slo seg av når vi nærmet oss kapellet, så vi skulle tydeligvis ikke filme. De var tom for strøm, ikke mulig å slå på igjen. Etter vi kom opp igjen i bilen fungerte begge utmerket igjen… :-)
Har lyst å fortelle om en av de tingene jeg følte jeg ”lærte” ved dette besøket. En av oss hadde fått beskjed fra en venninne som visste vi skulle hit at hun skulle ta med seg en stein fra Svarga – det var viktig for henne å gjøre dette. Denne personen som hadde fått denne beskjeden hadde grublet mye på dette, fordi det var noe inni henne som sa at hun kunne ikke bare ta med en stein fra Svarga – var det lov? Men samtidig sa hun til seg selv; jeg har fått beskjed om å gjøre dette – nå må du høre etter og gjøre som du har fått beskjed om.
Inni kapellet lå mange vakre steiner som mennesker hadde lagt igjen på alteret, men selvfølgelig var det ikke i tankene hennes å ta med noe inne fra kapellet. Da vi skulle gå, gjekk hun ut først for å leite etter en ”ussel gråstein” som ingen ville merke var borte. Hun tok den opp, men vi så på hele henne at dette ikke ga henne noen glede – usikker, tror dere jeg kan ta med denne steinen da – tar jeg ikke noe som ikke er mitt da? Men hun venninnen min SA jo dette var viktig for meg – så får vel gjøre det da, selv om jeg selv mener dette ikke er helt riktig….
Mens hun står der og vurderer dette, prøver sistemann av oss å låse kapellet. Det er bare UMULIG. Nøkkelen har satt seg helt fast. Vi prøver alt mulig uten hell – helt til hun med steinen sier: JEG SKAL IKKE TA MED DENNE STEINEN… og legger den tilbake – og i samme øyeblikk som hun gjør dette – vips, døren er låst og nøkkelen glir lett ut av låsen.
Hmmmm…. mange undrer seg – hvorfor har Marcello noe imot at vi tar med en gråstein, visst det var viktig for denne personen å ha den med seg?

Brått slår det meg – dette handler om noe annet – Marcello prøver å lære oss viktigheten av å lytte TIL OSS SELV – til VÅR SANNHET, og ha tillit og tro på oss selv.
Hun med steinen hadde jo følt hele tiden at hun ikke burde ta med noe herifra – og
venninnen hadde sagt det var viktig for henne å gjøre dette. Hun prøvde dermed å lytte til noe/noen utenfor seg selv, og trodde dette var det beste for henne, selv om hun i sitt indre kjente det ikke var helt riktig. Ingenting er så viktig – tror jeg – som å lytte innover. Det er INGEN ANDRE ENN OSS SELV som vet hva som er til VÅRT EGET HØYESTE BESTE. Det er du selv som er skaperen i ditt liv.

Marcello var opptatt av fred, og jeg tror at skal vi klare å skape fred på jord, så må alle begynne med seg selv. Skape fred i sitt indre og tørre å leve slik vi kjenner er riktig for oss selv, og ikke slik andre forventer eller forteller oss at vi skal gjøre. Tror mange i dagens samfunn sliter med denne ”ufreden” i seg selv over hva ”samfunnet” forventer av meg og hva JEG egentlig har lyst å gjøre i livet mitt? Vi spiller så mange ”roller” for å tilpasse oss, at dette brenner oss helt ut, og til slutt glemmer vi hvem vi EGENTLIG ER. Hva skjer visst jeg lever DEN JEG ER , og vi alle AKSEPTERER hverandre akkurat slik VI ER. Vi er alle unik, men likevel er det nok flere likheter i oss mennesker enn ulikheter. Jeg tror alle mennesker har en sterk lengsel etter frihet og fred. Et harmonisk, kjærlighetsfullt, medmenneskelig og omsorgsfullt liv. Og vi er ALLE like viktige i den store plan, for å oppnå dette.

Det kunne være interessant å høre med dere som leser dette, om dere kanskje også ser noe annet Marcello prøvde å lære oss denne vakre april dagen på Svarga?

Lys og kjærlighet fra Bjørg

Del

Vedlegg:

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Flott lesning Bjørg! Det du skriver opplever jeg som visdom. Jeg har lest en del om Marcello Haugen, og har boka: "Betraktninger over en dag". På baksiden av den lille boka står det noe som omhandler mye av det samme som du skriver om:

"Du må ikke gjøre stillheten om til ord, men leve i det som stillheten innebærer. Skap en stillhet i deg selv som ikke kalles stillhet, men som er en tilstand av levende harmonisk liv, hvori du hviler ubevisst i visdommens ubegrensede enhet. Finn fram til et sted i deg selv hvor du kan gå inn og være i denne stillhetens tilstand. Der vil du erfare noe av den ånd du søker, og du vil forsøke å bevare den levende i deg."

Kanskje var det noe av det samme Jesus mente da han sa at: "himmelriket er inni dere"?

Svar på dette

Hei Børge, og takk for tilbakemelding!
Jeg har faktisk ikke lest bøkene til Marcello Haugen ennå, men de står på listen når tiden strekker til:) Men kjenner at ordene du skriver treffer meg rett i hjertet. Så sant, så sant... og ikke er det ensomt i denne stillheten heller, for her er vi jo alle ETT...
Følgende ord henger på veggen i kapellet: (se bilde over)
Vær stille mit Hjerte!
Vær stille min Munn!
I taushet
taler Sjelen
i stille Stunn

Ønsker deg en vidunderlig helg, med ro i din indre havn....

Svar på dette

hei Bjørg!Takk for at du delte den hendelsen-jeg kom plutselig over denne artikkelen din!Du har kanskje sett videoen om Marcello på siden min?Jeg har også et portrett av ham der...Merkelig,jeg og min mann prøvde å få låne nøkkelen til kapellet en vinterdag i fjor-det var masse folk hjemme,men de lukket ikke opp for oss-så vi gikk skuffet hjem til hotellet-var på et helgebesøk.jeg tok det som et hint om at det rett og slett ikke var meningen vi skulle inn der...i fjor sommer så fant vi hytten hans på Tokampen,jeg turde ikke gå opp,men min mann gjorde-han var ikke inne i hytta,men tok et par bilder-det er veldig høyt-og jeg som har høydeskrekk måtte stå og klamre meg fast til et stort tre på vei oppover-STORSLÅTT UTSIKT-jeg var skuffet over begge hendelsene-har hørt mye om Marcello fra min bestefar-og lest mye om ham-han er også en mentor for min Reikimester-og under reikikurs hos henne så kunne jeg faktisk lukte piperøyken hans-ikke bare jeg.....Og under en mentalhealing noen uker senere så "hørte" jeg Marcello.Sterke saker-og det skjedde før begge besøkene jeg nevnte om.Jeg for min del tror jeg har en vei å gå enda-må bli tryggere mht å stole på det jeg sjøl "kan"-så kanskje han vil jeg skal utvikle mer klarsyn og trygghet før jen "forstår mer"?Jeg har lest bøkene om ham og har veldig respekt for ham-som sagt-jeg er født i 1956,og var ikke gammel da bestefaren min fortalte om den gangen Marcello fant lommeboka hans som forsvant.Bestefaren min var "skogsarbeider" og ble veldig fortvilet da "pengeboka"ble borte!Den ble funnet akkurat der Marcello sa til bestefar i telefonen.På den tida hadde ikke mange telefon der min bestefar(farfar)bodde-inne på Mangenskogen-så å låne telefon kostet!Allikevel så visste bestefar at det var verdt pengene!Siden den gang har jeg vært facinert!Han ville nok fortelle dere at han forsatt "er her"-og be om å bli respektert for det han forteller i bøkene.Samt at det er viktig å "høre på sin egen stemme".
Jeg skjønner nå at det kan være håp for meg å få oppleve kapellet fra innsiden,ettersom dere fikk tilgang til nøklene!
Vennlig hilsen Bente

Svar på dette

Hei Bente, takk for tilbakemelding.
Skjønner nå at vi kanskje var "heldige" som fekk låne nøklene til kapellet på Svarga. Vi ringte og avtalte med eierne på forhånd, kanskje det er et tips neste gang?
Ja jeg har sett filmen du har laget. Kjempeflott, og flotte bilder du har på siden din.
Ikke gi opp, du får nok besøke kapellet på Svarga :)

Lykke til, og takk for venneforespørsel :)

Svar på dette

Du sier det så fint selv, alle må begynne med seg selv,..eller det var jo egentlig Marscello som sa det.

Har alltid hatt en drøm om å komme til Svarga,.har lest absolutt alt om denne mannen, som jeg elsker..uten å ha møtt ham.
Har ett bilde av Marscello på nattbordet,.som jeg har hatt i to år nå,..og tro meg, det bildet har gitt meg sååå mye, i meditasjon og tanker,.og faktisk fysiske ting som har skjedd mens jeg tenkte på han.
Kaller han Martin, jeg da..som er hans døpenavn..

Svar på dette

Hei Petruska, takk for tilbakemelding.
Ja det er nok slik at vi finner alle svarene i oss selv, og av og til trenger vi noen som stiller de riktige spørsmålene for å "vekke oss" og bevisstgjøre oss selv nok til å finne svarene. Fortsett å lytt til hva Marcello forteller deg, han er hos deg - og han hjelper nok mer enn gjerne til med å stille de riktige spørsmålene:-)
Lykke til,

Klem fra Bjørg

Svar på dette

Hei Per Olav, takk for tilbakemelding og takk for fine vise ord.
Du må gi meg beskjed da når det blir fullmånemeditasjon ved hytten på Tokampen, blir nok en fantastisk opplevelse !

Ønsker deg lykke til ved The Paradigm - det er et godt sted å være :-)

Klem fra Bjørg

Svar på dette

Fred i sinnet - fred på jorden. Kjærlighetens prinsipp og fryktens forduftning.

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

Deilig med en god latter. Takk
for 18 minutter siden
Gråsoner blir ofte kjedelig for sinnet. Og kjedsomhet er nesten det verste som finnes for mange. Kanskje derfor vil mange se det svart og vitt. Det blir noe å "leke" med, av rett og galt. Noe å engasjere seg i, leve for å finne mening i. Å våge og l…
for 23 minutter siden
Nå er Nina I og esther ama venner
for 33 minutter siden
Gil Silverbird la til 2 blogginnlegg
for 48 minutter siden
Hilde GOD JUL! <3
for 57 minutter siden
you are very strong and its very thrue that its time too see Earth now in peace...because the life is strong and lovely whith peace in all life....all peopel need peace then think peace...so i think peace and peace..its a miracel its thrue when you…
for én time siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden
Denne skal jeg lese høyt for noen!
for én time siden
I kjærlighet og takknemlighet til deg! Har du sett filmen Avatar?
for én time siden
Svein Finvåg la til en video
Gledelig jul til oss alle og spes til de som må jobbe (meg) ,-D
for én time siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte