Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

Viser til reportasje i Aftenposten 17. februar. Der vi kan lese at tvangsbruken har økt med 20 % fra 2001 til 2007. Dette er ille når vi vet at det finnes enkle tiltak for å redusere tvangen.

Spesialist heletjenesten må lære seg at mennesker er forskjellige og derfor trenger forskjellig behandlingsformer. Grunne til at tvangsbruken er stor er at det tilbys et altfor ensidig behandlingsopplegg som er feil for mange mennesker. Mange føler ikke for å innta psykofarmaka med alvorlige bivirkning og motsetter seg derfor. I de fleste tilfeller har pasientene rett og har god sykdomsinnsikt. Men systemet mener at når man ikke vil ta i mot den ene formen mangler man innsikt.

Problemet er at det innen offentlig helsetjeneste ikke finnes tilbud om riktig behandlingsformer. Konsekvensen er at da påtvinges den ene formen systemet kan tilby i stedet for å føre dialog med pasienten og gi dem det som åpenbart er riktig for hver enkelt. Med dette starter en ond unødvendig tvangssirkel som blir et ekstra belastende overgrep for mange mennesker med problemer nok fra før.

Løsningen på dette er at pasientorganisasjonene og politikerne jobber inn endring i systemene med følgende punkter som nevnt under.

1.) Loven om tvangsmedisinering liberaliseres. Det skal ikke være mulig å iverksette tvangsmedisinering uten at alternative behandlingsformer først er tilbudt og forsøkt uten hell.

2.) Pasientene i psykiatrien får tilbud om et stort utvalg av behandlingsformer. Det vil si ulike former for psykoterapi, erfaringsveiledning, utageringsterapi, regresjon, NLP, sjamanisme, lydbehandling, homøopati, kunstterapi, healing, ernæringsrådgivning, fysisk aktivitet, etc.

3.) Pasienten har rett til å bruke privatpraktiserende helsearbeidere på offentlig sykehus, også under tvangsinnleggelse.

4.) Det må etableres et helseteam med spesialkompetanse når det gjelder å møte og eventuelt bringe mennesker i psykisk nød til legevakt og sykehus. Politiet må frigjøres fra slike saker, med unntak av tilfeller der helseteamet vurderer politiassistanse som nødvendig etter selv å ha kommet til kort.

5.) Mennesker som har behov for behandling skal ha rett til å kunne velges alternativ behandling på samme økonomiske vilkår som ”tradisjonell skolemedisin”. Det skal være samme refusjonsordning for bruk av alle virksomme behandlingsformer, som for eksempel om man benytter healing skal det være likestilt med kjøp av legemidler på apotek.

Jan-Magne Sørensen
Styreleder i Hvite Ørn
interesse- og brukerorganisasjon innen psykisk helse.
www.hviteorn.no

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei. Jeg synes det er flott at du/dere engasjerer dere i psykisk helse. Viktige greier. Du/dere har meget gode intensjoner i hva som blir skrevet og utført i arbeidet dere legger ned. Jeg mener det er viktig for bruk av tankens kraft er å ikke bruke ordet Problem om det som skjer rundt oss. Jeg mener at sjelene og hjertene i menneskene banker hardere og hardere i egoets rustning for å forløses er en årsak til den verden vi opplever rundt oss. Jeg har opplevd en intens banking som jeg ikke visste årsaken til. Takk og pris kunne jeg lene meg på deg Jan Magne i den forløsningen. Menneskene trenger alt hva du/dere kan gi som et verktøy for selvhjelp. Hva hvert enkelt menneske selv velger er jo i bunn og grunn deres eget valg slik jeg ser det. Dette er ikke en kamp men en hjelp til selvhjelp. Ved bruk av deg/deres metoder for selvhjelp vil menneskene selv se at det hjelper dem og metodene vil endre seg på sikt. Jeg er takknemlig for at du/dere har startet en påvirkning som er helt nådvendig. Jeg ber for deg/deres arbeid for psykisk helse for alle mennesker. Det har vi alle fortjent. Bare en liten kommentar i beste mening. Tusen takk. I lys og kjærlighet!

Svar på dette

Dette støtter jeg 100 %, Jan Magne! Ansvarlige politikerne må også bli overbevist om at det er god samfunnsøkonomi i å bruke mer penger på disse endringene!

Svar på dette

Takk for at du tar opp dette viktige temaet Jan Magne

Desverre tror jeg at det som skrives i avisene ang bruk av tvang i dagens Norge er et glansbilde som kanskje best passer i psykitriens minnebøker...

Og i følge sintef har bruken av tvang økt betydelig siden 2001 - se link: http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/186711

Her har tydeligvis opptrappingsplanen fungert perfekt, men et lite skår i gleden er at det virket i motsatt retning av det de hjelpetrengende og deres pårørende forventet!

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

Hva er motivasjonen for å lage denne dokumentaren - å "oute" uvaksinerte slik at Jens & co. kan rykke inn med loven i hand og sprøyte i vei, eller har dere et seriøst og antroposofisk standpunkt..?
for 2 minutter siden
Nå er Renate og Oliver Baxter venner
for 44 minutter siden
HEI ALLE SAMMEN ,,, HAKKE MYE Å FORTELLE EGENTLIG ,,, Men må få lov å si en ting jeg synes om 2009 ,og det er det ligner utrolig på alle andre år. Ved nærmere ettersyn så priser jeg meg lykkelig over alle venner her og andre plasser som har kommet i…
for 2 timer siden
for 2 timer siden
for 2 timer siden
for 2 timer siden
god jul,og glede i hjertet til alle sammen
for 3 timer siden
Nå er janneawhite og Anne Storrøsten venner
for 3 timer siden
Så flott. Har du vært til Crazy Horse Mountain?
for 4 timer siden
for 4 timer siden
for 4 timer siden
for 4 timer siden
Nå er Rathe og esther ama venner
for 4 timer siden
for 4 timer siden
for 5 timer siden
for 5 timer siden
Tor Håkon Eide God jul =)
for 5 timer siden
for 5 timer siden
Ingmar Hansen la til et blogginnlegg
Det er stille ute. Enda et lag med nysnø ligger der som en jomfrulig uberørt hinne, inviterer til å bli brutt. Jeg undres, finnes det snø i himmelen? Som de englene vi er, midlertidig her på jorden burde vi kansje lage "engler i snøen" nå når vi har…
for 5 timer siden
Say yes to whatever it is. Because if you say yes to it and then you get in the middle of it, and you say, "Uh oh, this isn't really turning out the way I wanted it to," then out of that is born another desire. And as you say yes to that, then it tu…
for 6 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte