Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

I helsevesenet i dag er det svært lite personalet kan klare å sette seg inn i og hjelpe med når man har en psykose. Det oppleves særdeles skremmende fordi man er så alene om de opplevelsene man har i en psykose.Det eneste tilbudet man får er medisiner og at det forsøkes å komme innpå personen som er i psykosen, men uten at de har den misnte anelse av hva som foregår med mennesket i nød. medisiner tar bort symptomene, slik at man kan komme seg ut av den akutte fasen og mange opplever å få gjentatte psykoser om de slutter med medisinene.

Hvite ørn har en visjon om å få bort medisinene og det ville jo være fantastisk om en kunne klare å slippe å ta de lobotomerende medisinene.Men slik tilbudet er i dag har man ikke så mange valg slik jeg ser det.Hvordan skulle hjelpeapparatet kunne hjelpe?Hva skal til for at man kommer gjennom en psykose uten medisiner?

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Heisan Ingunn,
Et meget godt spørsmål som ikke har et enkelt svar.
Er man i psykose så er man ikke i nød, man har tvert imot et meget klart bilde av virkeligheten rundt en. Fordi dette ER virkeligheten rundt en. Problemet oppstår først når man kommer ut av psykosen. Et menneske som er i psykose er helt i sin egen verden, problemet er at ikke andre også ser og opplever denne verden.
Det er helt klart, med mere personell, vil man kunne skjerme pasientene fra visse situasjoner som vil forverre psykosen. Men selve psykosen er ikke så mye å gjøre med. Selvfølgelig blir det en diskusjon hva som er den mest adekvate behandlingen, men dette er krise-psykriatri og den synes jeg faktisk fungerer greit som den gjør. Om en så får "lobotomerende" medisiner i en slik fase, ja hva er det så som er galt med det. Det gjør ihvertfall at den som opplever det vil oppleve det som en lettelse å få disse medisinene og ikke som noen byrde.
Ellers, hva skal til for at en kommer gjennom en psykose uten medisiner, ingenting vil jeg påstå. Men om den enkelte skal komme igjennom dette på en trygg måte så kreves det 24/7 bemannin g på den enkelte pasient og i tillegg bruk av tvangsmidler som reimbenk osv. Spørsmålet er om man er villig til det, hva ville du ha valgt om det var deg det gjaldt, og hva ville du ha valgt om det var din datter som var i en psykose, som f.eks gikk ut på,
at fordi noen hadde oppdaget hvilke krefter du egentlig har, fordi du er en engel på jorden. Så er det en hemmelig organisasjon bestående av tilsynelatende helt normale mennesker som er infiltrert med mange hjelpepleiere på sykehuset, som kun har et eneste oppdrag næmlig å drepe deg med hva de har til rådighet (mat, drikke, piller osv). Og du kan ikke snakke om det fordi de ikke vet at du vet, og derfor blir alt mye farligere om du snakker om det. Og det beste du kan gjøre er å ta kontroll over din egen død, fordi du da havner i Paradis og hvis du blir drept av en av disse demonene vil du selv bli en demon
Hva ville du ha valgt a) som pasient? b) som pårørende?

obs. Dette var et retorisk spørsmål til hvem som helst og ikke bare til deg Ingunn

klem, Jaziel

Svar på dette

Om hovedpersonen her er pasienten, og pasienten ikke har noe problem med å være i psykosen. Og jeg påstår at det har en ikke som pasient (vet dette fra egen erfaring) mener du da at mere penger hadde gjort det lettere for de pårørende og pleiepersonell. Hvorfor kan ikke mennesker få lov til å komme ut av psykose ved egen hjelp istedenfor at man absolutt skal ha dem tilbake så fort som mulig for å gjøre byrdene til alle andre enn pasienten lettere. Hvorfor ikke sette inn resursene på pasienten når denne er på vei ut av, eller ute av psykosen. Det er da man trenger forståelse, det er da man trenger støtte på hva man har vært igjennom, at man Ja, har vært sprø... Men at man ikke er det lenger, og at dette som hendte... at man gikk inn i en psykose, er slikt som skjer... og at dette ikke er en varig lidelse, men kun en tilstand som kroppen og sinnet satt en i som en måte å overleve...
En psykose er ingenting annet enn en forsvarsreaksjon, så hvorfor skal vi i det heletatt fokusere på dette som noe negativt. En psykose er ikke et økonomisk problem og heller ikke politisk...

Om jeg går i psykose, så tar det ikke vekk min skamfølelse når jeg kommer tilbake om det er mere penger i psykriatrien eller om politikerne har de "rette" synspunktene. Men det hjelper om andres holdninger til meg/deg som pasient endrer seg.

Svar på dette

Dersom man skal kunne komme seg ut av en psykose uten bruk av medisiner (ikke naturmedisiner), tror jeg man rett og slett må ha mer personale i de aktuelle psykiatriske avdelingene. For å skape mer trygghet for en psykotisk pasient, og for de andre pasientene. Dessuten bør man i tillegg tenke på å bygge nye lokaliteter for denne type pasienter mer lydtett.
Det gjelder ikke bare for psykotiske pasienter, i minst like stor grad også for pasienter med stemningslidelser.

Svar på dette

Hei Ingunn og dere andre!
Når det gjelder å behandle psykoser uten psykofarmaka, så er det mulig. Men psykoser utarter seg forskjellig fra person til person så det er ikke bare en metode som virker for alle som er rammet.

1.) Man må møte personen som er i psykose der personen er. ”Terapeuten må ha rolig og trygg opptreden. Starte dialog. Dialogen skal IKKE være belærende. Man kan lytte til pasienten uten å sette spørsmål om hva som er rett eller galt. Stille søkende spørsmål slik at man setter seg inn i klientens idéverden. Er man kjent med psykoseverden kan man med hjelp av søkende og ledende spørsmål veilede klienten på en måte som fører til at klienten opplever at han/hun finner svarene i seg selv. Klienten vil få tillitt til terapeuten og respekt for terapeuten og forstå hva som er hensiktsmessig.

2.) Når psykoseklienten har tillitt til terapeuten kan de starte med øvelsene sammen. Det kan være ulike teknikker for å få jording/åpnet de nedre shakraene. Når flyt er det er opprettet flyt i shakraene kan klienten være ute av psykosen. Øvelsene kan være forskjellige avhengig av klientens mentale utfordringer. Det kan være aggressiv utagering i kontrollerte former. Lydbehandling/stemmebruk. Pusteøvelser. Fysisk utfoldelse og i en form som klienten føler seg fortrolig med.

3.) Når klienten er hjulpet ut av psykosen er det viktig å gi så mye veiledning at klienten vet hva han/hun skal gjøre for å få kontroll om psykosespøkelset skulle snike seg inn på nytt.

4.) Åndelig og sjelelig veiledning er viktig. Vi må forstå mennesket som både kropp, sinn og sjel. Det er også viktig ikke å følge tankerekker som er understøttett av frykt. Man må gjøre valg som understøttes av kjærlighet.

5.) Pasienten står på egen ben resten av livet og har av sine erfaringer blitt en svært vis person som kan hjelpe andre på samme måten som han/hun har blitt hjulpet selv.

Selv har jeg vært psykotisk 12 ganger. De fire første ble stoppet av psykiatrivesenet med tvangsmedisinering. Men etter noen år med lesing og veiledning kom jeg til bedre innsikt og ble i stand til å håndtere 8 psykoser uten psykofarmaka. Når jeg snudde kraften i psykosene ble det til helbredende prosesser i stedet for motsatt som vi dessverre ser er resultatet av tradisjonell psykiatribehandling. Når jeg forsto og lærte meg å følge intuisjonen fikk jeg lekende lett kontroll over psykosetilstandene. Osv.

Jeg har senere kommet over en del materiale.
Fra religionsforsker Mircea Eliade og i hans bok Sjamanisme – Henrykkelsen og ekstasens eldgamle kunst. Omtales det at sinnstilstander som i dag ofte blir omtalt som psykoser var en overgangsfase til en utvidet bevissthetstilstand. Det finnes dokumentasjon på at sjamaner har mestret og helbredet alvorlige psykiske utfordringer siden steinalderen.

Psykolog og medisinsk antropolog Albrto Villoldo har studert healingmetoder hos Amasozonas- og inkasjamaner i mer enn 25 år. Han har lenge undervist mennesker fra hele verden i energimedisin og sjelehenting. Selv er jeg vitne til at sjamanhealing har helbredet så alvorlige lidelser som schizofreni.

Lege og psykiater Brain L. Weiss fra Yale Universyty School of Medicine har lang erfaring med regresjonsterapi og bekrefter at det er sterk helbredene kraft i slike metoder. Mye kan handle om tidligere liv og til og med fremtidige liv.

Holotropisk pusteteknikk perspektivene til Psykisteren StanislavGrof som Bast nevner.

Ofte er det gunstig å gjøre flere tiltak samtidig. Samtidig som man bruker nevnte metoder som pusting, regresjon og sjamanhealing kan man for eksempel parallelt bruke lydbehandling, homøopati, akupunktur, massasje, kunstterapi, ernæringsrådgivning og fysisk aktivitet. Det kan også være lurt å veksle på behandlingsmetoder etter hvert som pasientene utvikler seg. Mye mer kunne her ha vært nevnt i denne sammenheng. Det finnes faktisk masse forskning og erfaringsvitner som bevitner positiv effekt av alternative metoder på sinnslidelser.

Det som er viktig er å opplyse om disse alternativene og få personer med helbredelse erfaring til å stå fram med sine historier. Dessverre er helsevesenet offer for legemiddelindustriens konsernbløff og salgsløgner. Dette skal vi få slutt på.
Hvite Ørn vil snu denne trenden og drive ekstremt sterk lobby i systemet.
Vil du dere hjelpe oss med saken? Bli medlem…

Enten du ønsker å være aktiv eller støtte koster medlemskap kr. 100,- pr. år og livstidsmedlemskap koster kr. 500,-

Kontigent kan betales til bankontonummer:
1105 26 10542.

Jo, flere medlemmer jo mer penger får vi i driftstøtte fra helsedirektoratet, jo sterkere kan vi drive opplysning og raskere endre systemet.

Hjertelig hilsen Jan-Magne

Svar på dette

Jeg synsdet høres fornuftig ut det med å få hjelp til å understøte jordingschackra - for ved psykose er krona helt åpen...og det kjennes også rent fysisk....den innfallsvinkelen kunne ihveftfall ha appelert til meg siden det kjennes slik ved psykose og at ingen skjønner hva de kan gjøre for å tilnærme seg.

Svar på dette

Hei. Interessant å lese denne debatten. Jeg opplever at jeg ønsker å dreie fokus over på en årsak/virkning i stedet for å lage et problem. Jeg mener ved å gå inn på årsaken som skaper en energiblokkering, åpne den, skape en positiv virkning vil kunne hjelpe akkurat det mennesket om han eller hun ønsker å gå inn i det.
Jeg har tro på healing som en del av et sammensatt nettverk for det mennesket. Et samarbeid på tverrfagelig grunnlag vil være til det beste. Jan Magne har nevnt flere gode metoder (jeg mener at hjertet med følelsene mangler i kropp, sinn, sjel). Bast med pusteteknikk. Hvert menneske vil trenge forskjellig og må tilpasses hver enkelt mener jeg. En annen viktig vinkling er og omgjøre det som hvert enkelt menneske opplever til noe som kan omgjøres til noe positivt. Vi blir alle sterkere ved å forløse smerte og frykt. Samtale om hva som skjer og ufarliggjøre det er også en viktig del av forløsning. I det ligger det mange svar. Positivitet er vinn/vinn.
For å heale er det viktig å tro på virkning. Her ligger det også en vei for mange. Jeg tror....... Jeg vet fordi jeg har healet meg selv for årsak /virkning derfor har jeg tro at alle mennesker vil ha nytte av healing for selvhjelp. Starte en prosess for selvhjelp. Hvert menneske må fortsatt gjøre jobben selv med hjelp og støtte.
Noen synspunkter jeg har på temaet...

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

for 2 timer siden
mmmm :)
for 2 timer siden
Jan Erik/ Janken vil kanskje delta i Kjetil Andrè Jacobsen sitt arrangement
29 mars 2009 at 18.00 til 27 mars 2010 at 19.00
Kjærlighetens Transformasjon... ~ online meditasjon & healing ~ Vi er på vei til å bevege oss inn i en ny Kjærlighetsbevissthet her på jorden... på denne reisen åpnes vi for en dypere del av oss selv! Kjærlighetens Transformasjon gir deg muli…
for 2 timer siden
Utrolig spennende lesning!
for 2 timer siden
9 november 2009 fra 21.00 til 22.30
LIVE Video meditasjon 9 nov 2009 kl. 21.00 - 22.30. Jeg vil igjen invitere til felles meditasjon. Passord: himmel (som alltid) Se www.morten-eriksen.no Trykk der på Video rommet. Hilsen Morten Eriksen.
for 3 timer siden
for 3 timer siden
for 3 timer siden
for 4 timer siden
Lightsoul la til 11 bilder i albumet "Min familj"
for 5 timer siden
Vern om naturen
for 5 timer siden
Lightsoul har oppdatert sin profil
for 5 timer siden
Ikke glem yoga praksisen i julen
for 5 timer siden
Kundan Rockstad har oppdatert profilbildet sitt
for 5 timer siden
for 6 timer siden
for 6 timer siden
Ann Finnvik God jul!
for 6 timer siden
liv-astri Ønsker alle en fredfull og magisk julehøytid <3 !
for 6 timer siden
Jeg spør meg selv: "Hvis det faktisk var en flygende pyramide over Moskva forleden dag, ville ikke myndighetene gjøre alt for å skjule dette?" (kanskje det er derfor det kun eksisterer noen få klipp på youtube..) Myndighetene kan da aldri i verden i…
for 6 timer siden
Eva-Beathe Jensen har oppdatert sin profil
for 6 timer siden
for 6 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte