Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

For oss som regelmessig kommer tilbake til funderinger på hvordan vi kan bidra til utviklingen, også gjennom politikken, selv om det slett ikke utelukker at andre veier kan være vel så vesentlige..

For det første er det jo funderingen på om det er best å påvirke ved å gå inn i et eksisterende parti, og bidra til å få det til å bli mer holistisk og integralt.

Det er jo de som vil argumentere for at f.eks. Ap, Venstre, SV eller kanskje særlig Miljøpartiet De Grønne er så holistiske man kan bli i dag, eller at man som sagt da heller må gå inn å påvirke et av disse (eller kanskje et annet).

Men hvis vi nå skal fundere videre på et nytt parti da. Burde det hete Holistisk Folkeparti (eller noe ligende) eller Intergralt Folkeparti?

Personlig vil jeg jo regne integral filosofi som en retning innen holismen, og en viktig og inspirerende sådan. Wilber vil nok ikke være helt enig i det. Uansett er jo utvilsomt kommunikasjon viktig. Og da må jo holisme fortsatt være et bedre navn enn integralt?! Fremmedord er det jo uansett,men holisme begynner nå å gi litt mening hos folk. Det samme kan man vel ikke si om integralt, helt uansett om man måtte mene at Wilber er en lur fyr!? Og personlig tror jeg vel ikke at Alternativt Folkeparti e.l. er det å satse på. Synspunkter??

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Interessant spørsmål du stiller, Øyvind. Og inspirert av den store taoisten Ole Brumm svarer jeg "begge deler". Integral filosofi, hvordan man nå definerer denne, vil forhåpentlig inspirere til nytekkning i eksisterende politiske parti og kan på sikt også gi grunnlag for et nytt parti eller folkebevegelse. Jeg tror ikke noen av alternativene trenger å ekskludere hverandre.

Den sannsynligvis mest effektive måten å involvere seg i integralt/holistisk politisk arbeid, er å arbeide innenfor eksisterende parti som har en postmoderne fraksjon som engasjerer seg i globale spørsmål. Ap, V, SV, MDG er nevnt, men også partiet Høyre (gimme a break!) er i drift med å i større graf inkludere sosialt ansvar og bærekraft. Et alternativparti med store visjoner og et bankende hjerte for verden, men uten politisk makt og kraft til å gjennomføre endringer er jeg redd for vil bli en salig blanding av new-age romantikk og politisk impotens - "vi vil, vi vil, men får det ikke til". På den andre siden vil partier med politisk gjennomslagskraft (les Ap, FrP), men uten visjoner og medfølelse for en større verden gi en form for kald, eurosentrisk materialisme som vi definitivt har fått vår dose av.

Mine tanker om politisk aktivisme er å bidra til transformasjon av den postmoderne bevissthet ved å tilføre politikken en større åndelig dybde, en verdenssenrisk etikk og en mer inkluderende forståelse av kompleksitet. Men integral politikk, kanskje i kontrast til tradisjonell holistisk tenkning, vil også erkjenne at bevissthet er i bevegelse fra det tradisjonelle (BLÅ) samfunnssystem gjennom modernistriske (ORANSJE) faser til postmoderne (GRØNN) ideologi - før den kan ta en integral (GUL/TURKIS) form.

En integral politikk erkjenner derfor at alle de underliggende politiske ideologier er nødvendig å inkludere, balansere og harmonisere - ikke overskride og ekskludere slik jeg opplever den politiske essensen en del alternativparti.

En liten brannfakkel tent her kanskje?

Svar på dette

Takk til deg igjen Øyvind for ny tanker og forslag.

Forslag som om man klarer å sette dette ut i livet kan bli til noe stort.
Alt må ha sin begynnelse et sted. Noen må sette i gang, hvis ikke, skjer heller ingenting.
Alle her inne i nettverket er klar over at vi er inne i en global endringsprosess.
Vi er på vei inn i en " ny tidsalder ".
Jeg tror også flere og flere får øynene opp for det alternative og begynner å se verdien av det holistiske verdigrunnlag der helheten er det essensielle i stedet for oppsummering av enkelthetene.
Alle partier har jo noe godt i seg, men mangler helheten.I tillegg har mange politikere et stort markeringsbehov og skyr ingen midler for å nå målet.
Andre bare veiver med i den retning vinden blåser.
Det å kunne klare å fremme dette ved å melde seg inn i et eller annet parti, kan nok gå, men jeg vil tro det kan bli en lang og hard kamp.
Da er det vel bedre å stå på egne ben.
Jeg vet mange støtter et slikt livssyn, men velger likevel å følge resten av saue- flokkmentaliteten, fordi de ikke gidder å involvere seg. Det er alltid enklest å la andre gjøre jobben. Men å ta del i fordelene, da strømmer de til.

Jeg synes forslaget er veldig bra. Jeg melder meg inn på forhånd her og nå.

Vedrørende navnet er jeg noe mer usikker. Integral er nok et fremmedord for Ola Normann. Folk flest skjønner vel ikke ordet, men holisme og det alternative begynner å lyde kjent. Heldigvis er det ikke slik lenger at dersom man snakker om det alternative, tror ikke folk lenger at det kun er snakk om en dame med skaut på hodet og krystallkule foran seg. De begynner å forstå at her er det snakk om så mye, mye mer. Det åndelige, ulike alternative medisinske behandlingsformer etc.
JEG TROR VI TRENGER NOE HELT NYTT, og dette er nytt.

Takk til deg Øyvind for strålende forslag.

Så jeg faller ned på to muligheter, kanskje tre :
Det Alternative Folkeparti, Holistisk Folkeparti eller bare Det norske Folkeparti.

Jeg leste innleggene til Singoalla og Odd Inge...........så flott med engasjement.
Veldig gode innlegg.

Svar på dette

Mye spennende her.
Jeg stemte faktisk på Naturlovpartiet i 1993.
De var kanskje for tidlig ute, og nådde nok ikke opp.
Dette har blitt prøvd i ulike former tidligere, men har ikke lykkes.

Nå er muligens tiden inne for å vekke folket igjen.
Når vi ser den store interessen som er blitt for alternativ tenking de siste årene, burde det vært liv laga med noe "alternativ" til dagens partier.
Det vanskelig er kanskje å finne en god økonomisk politikk, som kan godtas av det brede lag av befolkningen.
Får man god nok oppslutning, er jo samarbeid med andre partier muligens det beste.
Da har man kanskje mulighet til å få gjennomslag for noen grunnleggende idéer.

Bra tråd...

Det kan nok komme noe godt ut av dette.
Men det er jo så mange spennende og engasjerte mennesker, at det vanskelige blir vel å finne god felles plattform som omfavner de fleste...? Eller tar jeg feil...

Svar på dette

Strålende Singoalla...........dette blir til noe det.
Gratulerer som medlem nr. 2..........vi er enige som alltid :-)))))
Plattformen er allerede FERDIG. Resten skal bygges.

Svar på dette

Ja, som Singoalla sier,politikken kan en vel kanskje gi opp,tatt i betraktning det vi hører og ser,Ganske kaotisk spør dere meg......Men du Øyvind,har tydeligvis ikke gitt opp.Kan det være fordi politikk betyr "det muliges kunst"?Jeg har virkelig stor respekt for deg og ditt engasjemang her på Nettverket.Personlig syns jeg at å gå sammen med De Grønne,ville være naturlig.Da unngår en jo å bli sittende på sin egen tue,sånn i starten av et politisk engasjemang.Er vel nok tuer innen det alternative...eller?Navnet skjemmer ingen .Det blir vel innholdet det kommer an på.

Svar på dette

Må straks skyte inn at jeg har ingen konkrete planer om å starte noe parti, og hvis noe slikt skjedde ville det være noe mange gode krefter bidro til. Det skulle ikke være noe jeg skulle være hovedarkitekt til. Jeg vet ikke om tiden er moden, og jeg vet ikke hva som er riktig og realistisk her.

Men det kommer en slik stemme til meg rett som det - at det er mer som kan og skal gjøres med våre perspektiver også inn på den politiske arena. Men om det er imorgen eller om fem år eller noe annet vet jeg ikke.

Synes også det er veldig mye godt i Miljøpartiet de grønne, men ser jo også at det finnes gode krefter spredt andre steder. Og det er jo ingen av partiene jeg er egentlig enig i.

Og situasjonen i verden blir jo mer og mer prekær, og ingen tar fatt i det.

Synes i hvert fall vi skal holde diskusjonen levende, så får vi se hva som kan skje.

Iblant kan ting skje fort, andre ganger trengs det mer modning.

Svar på dette

Jeg leser et yrende positivt engasjement her. Og det er bra. Et bredt engasjement for en bedre verden må starte et sted selv om veien fra idealisme til realisme kan være lang og kronglete. Så jeg vil utfordre med en gang. Hvordan vil en integral/holistisk "Soria Moria" erklæring for ulike politiske praksisområder kunne se ut? Hvordan kan Norge bli en katalysator for endring av verdenspolitikken?

Svar på dette

Ja,dette med modning er jeg enig i..Og modning er ofte et paradoks,da kan det skje at en plutselig gjør ting en ikke har hatt noen tanker om å foreta seg.Ja,nå erter jeg litt......er ganske enig med det Singoalla sier.

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

An Cathrin Meholm Vil Nå Ønske Alle Mine Venner En Riktig God Jul.. :))
for 7 minutter siden
Lightsoul har oppdatert sin profil
for 8 minutter siden
Gil Silverbird la til 3 blogginnlegg
for 12 minutter siden
Lightsoul har oppdatert profilbildet sitt
for 13 minutter siden
Lightsoul er nå et medlem av Alternativt Nettverk
for 14 minutter siden
may brit jespersen la til et blogginnlegg
STJERNEKYSS Hver gang en stjerne faller ned, kysser den jorden et sted. Kansje den jordflekk hvor du står, fikk sitt første kyss i går?
for 15 minutter siden
for 16 minutter siden
for 17 minutter siden
Vakkert. God Jul til deg Edle Rebell.
for 24 minutter siden
INDIGO REVOLUTION la til en video
for 25 minutter siden
INDIGO REVOLUTION la til et blogginnlegg
DISCLOSURE: IS AN OFFICIAL ANNOUNCEMENT IMMINENT? It's like the greatest football game in human history. Everybody wants to know how it's going to turn out. Dates have been leaked and/or suggested. Some have now already passed. The clamoring has…
for 28 minutter siden
Nå er Kristian og esther ama venner
for 48 minutter siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden
Nadira la til et blogginnlegg
Det er mulig å få et godt liv selv om man mangler noen lemmer eller ikke er født "slik som alle andre" her i denne verden. Dette er en rørende historie, og verd å tenke litt over. Noen ganger er det umulige mulig.
for én time siden
Nå er Mannskraft og Bjørn Årstad venner
for én time siden
Pass på alle gutter, at dere ikke forspiser dere i jula, og ender opp som han her:
for én time siden
Hahaha! Smart dame, gitt! Her er en til, i disse julebordtider (pass på jentene deres, gutter): Moro med firmafest ;o) To venninner hadde vært på firmafest og ble veldig bedugget. Da de sjanglet hjemover fant begge ut at de måtte urinere og gikk…
for én time siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte