Hun er 70 år gammel, og hun har nylig fått diagnosen livmorhalskreft, men er for øvrig sprek etter alderen, noe legen ved sykehuset også har bemerket. Om kort tid skal hun til Radiumhospitalet for diverse kontroller, for å avgjøre type kreft og eventuell spredning. En uke senere skal hun etter planen opereres/stråles.
Vi har snakket en del om bekrymringer rundt dette, og vi har også vært inne på temaet alternativ behandling, både i form av naturkost og healing. Når man risikerer å dø eller miste noen blir man temmelig åpensinnet rundt slikt. Ikke at vi har vært avvisende til slikt før, heller. Jeg har nylig satt henne på en diett bestående av grønn te (kapsler og drikke), nypete, CLA, gurkemeie, i tillegg til at jeg prøver å lure i henne grønnsaker (blant annet tomater som hun liker godt). Alt som kan være bra i kreftforebygging, kan også være bra for begrensning av spredning, tenker jeg. Om ikke annet føler hun seg bedre. Hun har mindre smerter, det lukter bedre av henne (spesielt etter dobesøk), og hun spiser bedre. Hun orker til og med å gå turer igjen. Så det er da godt for noe. Dessuten skal det redusere stråleskader.
Jeg har lest en del om vitamin B17, både for og mot, og synes det virker interessant. Det kan forebygge, stoppe spredning og helbrede kreft. Men det er jo ulovlig å selge i helsekostbutikker, så jeg vurderer å bestille fra et EØS-land. For eksempel her:
http://www.caredirect.eu/supplements/vitamins/hunza-vitamin-b17-cap...
Litt dyrt, men det er bare småpenger hvis det kan hjelpe min kjære mor.
Å bruke det mot kreft, ikke bare forebyggende, virker komplisert for meg. Blant annet anbefales det å sette B17 intravenøst den første tiden, i tillegg til å bruke et enzym, som beskrevet på denne siden:
http://www.varsleren.com/behandlb17.htm
Hvem er behjelpelige med å gi intravenøst og dosere riktig? Har leger lov til å gjøre dette? Dessuten ser det ut som at nettbutikken som selger enzymet er nede. Kan eller bør B17 kombineres med strålebehandling, etc?
Så lurer vi på om det i det hele tatt er trygt å ta imot behandling på Radiumhospitalet, med tanke på alle farer rundt behandlingsmetodene. Blant annet leser jeg at strålebehandling kan innkapsle kreftceller, noe som betyr at kreften ikke forsvinner, og da ødelegger muligheten for vitamin B17 å komme til. Det gjør jo ikke saken enklere. Jeg leser også at de som behandles med stråling og i sær cellegift ikke nødvendigvis lever lenger enn de som nekter behandling. Jeg er fryktelig glad i min mor, kanskje mer enn det som er normalt. Vi har veldig god kontakt, og jeg lyver ikke om jeg sier at hun er min beste venn. Så jeg er veldig redd for at hun skal dø fra oss så tidlig, hun er jo så frisk og fin ellers. Ikke hun, pappa eller jeg var klar for dette. Det går ikke en dag uten at jeg gråter og sutrer som en unge, mange ganger. Jeg ønsker jo at hun i hvert fall skal fylle 80 år. Jeg har også sett at pappa har tørket mye tårer. Vi trøster oss med å si: Vi forventer det verste, men håper på det beste. Dessverre er ikke kreft noe man forbinder med noe bra, så håpet er ikke akkurat veldig stort. Vi tar kanskje sorgene på forskudd. All kjærligheten og usikkerheten gjør valgene enda vanskeligere. Jeg vil ikke ha skyld i at hun avbryter eller ikke starter på den behandlingen som kan redde livet hennes. Så jeg tør ikke be henne si nei til stråling. Men jeg tør heller ikke å gi henne B17 uten å vite hvilke mengder som er passende å gi en 70 år gammel kvinne som veier 60 kilo.
Vi ønsker svært gjerne å komme i kontakt med healere, men har foreløpig bare bestilt time hos healer i nærmiljøet, uten å avtale hva som ønskes behandlet. Healere har jo ikke lov til å behandle kreft, så det er kreftrelaterte plager som hun da liksom må behandles for. Vi ønsker veldig gjerne å prøve flere healere. Tips om alternative behandlere, helst på østlandet, og spesielt i Akershus og Buskerud, som kan hjelpe med en eller flere ting, settes utrolig stor pris på. Men også behandlere/behandlingsformer i utlandet er av stor interesse. Alle råd og tips er dyrebare.
På forhånd takk for hjelpen!
eriknyg@broadpark.no