Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

St Devil

Ville menneskeheten ha kunnet trått på månen i dag????? Om...

... kvinnfolka hadde fått styrt og regjert vår verden de siste 2-3 tusen år?

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Bak en hver mann, står det en kvinne og himler med øynene!

Svar på dette

Månelandingene spesielt og romforskning generelt har gitt oss mikroelektronikk, datamaskiner, PC-revolusjonen, Internett -- hele det teknologiske grunnlaget for den globale infrastrukturen og oppvåkningen som nå pågår. Mulighetene for å dele kunnskap og kultur over hele verden og skape demokrati og menneskerettigheter for alle hadde ikke vært praktisk mulig uten IT-revolusjonen -- og IT-revolusjonen ville ikke ha skjedd uten romfartens behov for miniatyrisering av elektronikk for å spare vekt og drivstoff.

Send varme tanker og takknemlighet til en astronaut eller romforsker nær deg!

Svar på dette

Det samme kunne man sagt om våpenindustrien! Å tro at den teknologiske utviklingen er avhengig av rom- eller våpenforskning er vel litt slappt? Dagens nye datamaskiner, er jo utdatert for lengst, sett fra en produsents øyne. Økonomisk vinning styrer og fremskrittene går langsomt pga økonomisk konkurranse fremfor menneskelig samarbeid. Har en video liggende fra ca 1990 med det nyeste av datamaskiner og dens bruksområder. Mye av dette, fornuftige løsninger, er ennå ikke på markedet. Med litt mere feminin tilnærming til utvikling og samarbeid, ville vi nok kommet mye lenger innenfor disse områder.

Svar på dette

"Krig gjør ingen stor" sa en liten grønn Jedi Mester en gang for lenge lenge siden, i en galaxe langt langt borte.

Svar på dette

Riktignok bidrar våpenindustrien til videreutvikling av enkelte "ting" som etterhvert kommer folket tilgode, men denne utviklingen ville nok skjedd uansett. Fantasi og kreativitet er ikke forbeholdt romforskning eller våpenforskning og industri, de har derimot kapret mange gode hoder (forskere o.a.) med sine penger. Tenk hvor mange penger vi bruker årlig på våpenproduksjon. Fattigdom ville vært avskaffet om vi hadde "lagt ned" ett år med våpenproduksjon og styrt pengene til de trengende, for ikke å snakke om finansiering av Borgerlønn (se egen Borgerlønngruppe og diskusjonstråden Borgerlønn og tiden tilbake). Har litt problemer å se at kvinner generelt ville satset så sterkt på det militære og våpen…

Svar på dette

Likevel var han jo en stor kriger ... :-)

Svar på dette

Jeg har ikke sagt at den teknologiske utviklingen er avhengig av romfarten og romforskningen. Derimot sa jeg at det var der de ideene og behovet kom fra som ga opphavet til IT, Internett osv. Uten denne konkrete årsaken kunne det ha tatt mye lenger tid å komme på disse ideene, ja kanskje det ikke engang hadde skjedd. Nå som vi har disse tingene og de har sin egen tyngde er det ikke lenger noen nødvendig kobling til deres historiske opprinnelse -- men jeg synes ikke vi skal glemme opprinnelsen av den grunn.

Det er likevel ikke alle disse gode konsekvensene av romfarten som er den viktigste grunnen til å være for den. Romforskningen utvider vår horisont, og åpner oss, også spirituelt. Astronaut Edgar Mitchell fikk oppvåkning i verdensrommet... Han fortalte om dette på foredrag i Oslo for et år eller to siden. Men man må ikke selv være i verdensrommet, bare det at noen har vært der og formidler det er nok. Hvor ville miljøbevegelsen vært idag uten bilder av jorda tatt fra verdensrommet, som direkte viser oss hva vi må ta vare på?

Er ellers helt enig i at vi kommer lenger med samarbeid, og det trenger vi mer av på disse områdene også.

Svar på dette

Har absolutt ikke i mot romforskning som sådann. Hadde vi brukt mere penger der og mindre på militærvesen og våpenproduksjon, ville vi kanskje kunne tatt romcruise nå Ü

Svar på dette

Sitat Thomas: Er ellers helt enig i at vi kommer lenger med samarbeid, og det trenger vi mer av på disse områdene også.

Ja, paradoksalt nok har jo mennesker samarbeidet iherdig i militære sammenhenger - for å utvikle strategier mot motparten. Vi trenger bare å erstatte motparten med partneren/fellesskapet :) eller med verdier mange kan arbeide mot ( ikke imot:))

Rett etter jul var jeg på en utstilling om Leonardo da Vinci i Praha. Mange av modellkonstruksjonene til denne utrolig oppfinnsomme mannen kunne beskues i troverdige kopier, akkurat slik de var tenkt. Jeg hadde jo hørt om sykkelen og "hangglideren" før, men til min store overraskelse var langt de fleste av instrumentene og tekniske finurlighetene inspirert av militære formål. Mannen har også konstruert en panservogn, og flere raffinerte dingser til å enten forsvare eller angripe en bymur. Utsillingen presenterte det slik som om det overhodet ikke var en moralsk problemstilling knyttet til denne type virksomhet, heller ikke i Da Vincis hode.
Interessant.

Hvis vi bare hadde hatt kvinner/mennesker som meg, ville vi kanskje ikke engang ha utviklet elektriske husholdningsapparater ;) - på den annen side er jeg veldig fascinert av moderne fysikk. Utrolig virksomme teleskoper hadde vi nok vært med på å utvikle. Slik at det ikke ville være nødvendig å sette sin fot på månen, faktisk, for man har sett det alt .... Godt at det finnes mange som er veldig annerledes enn meg, er jeg fristet til å si lell .)

Svar på dette

Ja, og kanskje vi kunne dematerialisert oss og beveget oss via "andre kanaler" gjennom rommet.

Svar på dette

Du har nå svar for alt å da...lol
Men kanskje det er flere menn som trenger det til hudkremer og spa produktene sine.
Grensene mellom mann og kvinne, som en slags motsetning til hverandre, er ikke spesielt store lenger.
Så steinkastingen ender ofte i å knuse egne glasshus.
Vi er nå litt av hvert.
Og når lyset/mørket. Yin/yang og Gud/djevel kommer sammen. Så kan vi kanskje smelte sammen det maskuline og feminine også.
På ene tråden snakker du om lyset, kontra mørket....... her blir det menn kontra kvinner.
Som menneske trenger vi kanskje mer forståelse og bevissthet om at det motsatte kjønnet også er en del i oss selv, enn at vi har lyset og mørket i oss.

Kontrastenes Herre..... hehe

Svar på dette

Yepps, må jo sette tinga litt på spissen for å dra igang en diskusjon ettu. For å få blodet til å bruse litt...

Leste Dagbladet i morges, der Jon Øigarden sier: "Jeg fatter ikke hva kvinner ser i menn. De er jo som ham. Vanlige og kåte."

Så var det denne debatten om at likestillinga hadde gått for langt. Nå som det er lover i Norge, som sier at ei kvinne har rett til en jobb fremfor en mann (for å få mest mulig 50/50), selv om mannen som søker er mye bedre kvalifisert enn henne. Føles det fortsatt riktig?

Er det et androgynt samfund vi ønsker oss?

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Arrangementer

Siste aktivitet

for 10 minutter siden
for 31 minutter siden
for 41 minutter siden
Urenhet er en beint frem subjektiv oppfattelse. Uren materie - som i et kjøkken for eksempel, er terskelen for å si at kjøkkenet er urent svært forskjellig. Urenhet i tanker eller handlinger likeså. Det er kun den som oppfatter noe som rent/urent so…
for 58 minutter siden
God jul! (Klikk på bildet for å se julekortet ...)
for én time siden
Edmund Schilvold la til et bilde
for én time siden
for én time siden
janneawhite GOD JUL OG HAPPY NEW YEAR
for én time siden
for én time siden
Kåre Pedersen har oppdatert sin profil
for én time siden
for én time siden
Hei Morten! ut fra det du sier så må vel alt vi synes er urent, også være urent for Gud. Dersom du er enig i det, så er det altså noe som er rett og noe som er galt. Da er det følgelig også en mening som er rett og de andre tar da feil. Da er det o…
for én time siden
for én time siden
for én time siden
Kåre Pedersen la til 2 videoer
for én time siden
for 2 timer siden
Kåre Pedersen Are you the change you wanna see?
for 2 timer siden
for 2 timer siden
for 2 timer siden
Inger Ønsker alle ei vidunderlig jul!!!
for 2 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte