Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

Hva er new age? Jeg har hørt flere her inne si at new age "tar feil". Er det grove feil eller er det bare lettvinte løsninger? Er det noe som er direkte villedende? Overtro? Hva er den verste konsekvensen av å henge seg på new age?

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Bird: Ja slik må det jo være, den samme sannhet, fordi det er jo den objektive vi ønsker å finne, den som er den samme for alle. Vi må finne denne objektive sannheten selv, altså på vår subjektive måte, slik Kirkegaard poengterte.

Svar på dette

Takk for din klarhet - as always, Åse.

Vil bare tilføye;

... og det jeg trodde var rett for meg i går er ikke nødvendigvis det samme jeg tror er rett for meg idag.
Vi er i endring og forvandling, vi skaper og omskaper kontinuerlig, og de som forsøker å få oss til å tro noe annet har glemt å se hvilket støv de selv er satt sammen av.

Svar på dette

Jeg forundres hver gang jeg hører dette bli sagt; at sannheten er i stadig forandring i en. Slik er det ikke for meg. Overfladisk kunnskap, greit nok, men ikke Sannhet. Den er En, og den er evig. Vil man finne den så stikker man vel sine antenner med nok kraft og dypt nok til man finner den og ikke trenger å uroe seg for at det ikke stemmer mer? Hva slags sannheter er det dere mener?Sannheter om psyken og om oss selv? Det kan vel ikke kalles sannheter med stor s i så fall. Fordi psyken og ens følelsesliv er i forandring.

Svar på dette

Mye av ”new age” bevegelsen grunner jo i Østens gamle filosofi, altså ”old age”. Noe som ble vekket under hippiebevegelsen. Og sjamanismen er vel like gammel, om ikke ennå eldre. Så veldig nytt er det vel ikke, bare fra flere vinklinger, en modernisering, en videreføring. Og langt fra overfladisk, er nå min vurdering. Og mange kromspring og hard jobbing tror jeg ikke det behøver å være, før man finner sin sanne kilde. Den har vært der hele tiden, bare noen åndedrag unna.
Og man merker om en er på rett vei. Den veien som får sjelen til å synge. ;-)

Svar på dette

tror også at new age blir brukt som en litt latterliggjøring av andre religiøse, fordi den setter enkeltmenneske fri til selv å velge, hva og hvordan praktisere åndelig utvikling.
Og felles for alle new age folk er at alt er lov, og det er få om ingen regler og dette virker kanskje skremmende på de mer etablerte tros retninger.

Svar på dette

New Age er for meg den tiden vi lever i - det har vært gyldne tidsaldre her på Jorden for dem som husker det i sitt sjelsminne som Lemuria og Atlantis. Og Jorden er inni startfasen av den 7 gyldne tidsalderen. Det er flere tegn for New Age - men å åpne og integrere i seg selv nye portaler og kanaler til mor/far Gud og det spirituelle hierarkiet er en del som er viktig for New Age. Åpne nye(egentlig gamle linjer fra Atlantis og Lemuria blant annet) kanaler hvor man åpner opp for kontakt med utenomjordiske grupper a la Ashtar Kommandoen,erkeengler,diverse andre engleordener,Elohim-mestere,oppstegne mestere tilknyttet Jorden,Melchizedek-brorskapet(Universell brorskap som har ansvar og bærer evolusjonsplan fra Gud til blant annet Jorden) osv.

Å oppnå sitt fulle potensialet er ikke en lettvint vei - det er ekstremt komplekst hvordan vi kan bli en integrert oppstegen mester - vårt fulle potensialet. Noen kaller det for Kristus-bevisstheten - mens andre kaller det for Opplysning.

En stor positiv side ved New Age er dette med viktigheten av å samle sammen alle religioner,mysterieskoler,åndelige retninger,åndelige lærere,profeter,kanaler osv...å se at alle har en fellesnevner - og se igjennom dette - transcendere dette - ingen retninger er bedre enn noen - men viktigheten av å tørre og våge å se det utifra et Universelt og Eklektisk(allsidig) verdensbilde. Gud har ingen begrensninger i sitt Kosmiske Rike. Kan vi våge å se utifra hans/hennes linse - som har med hele Kosmos å gjøre som inkluderer Multivers/Univers,galakser,stjernesystemer,solsystemer,planeter osv osv...Jorden er en del av mange nettverk i Guds Kosmiske riket og tørre å skape linker til dette. Og våge og tørre(løse opp i gamle og programmerte fryktmønstre i sitt sinn og sin bevissthet) å se verden med "nye" briller er et nøkkelord ang New Age. Og være åpen og mottakelig for de nye energier som Jorden har åpnet opp for og vil gjøre mer og mer av i fremtiden.

Siden vi lever i en tid hvor vi kan raskere(om vi vet hvordan) utvikle oss spirituelt sett så er det viktig å jobbe med psykologiske sider for å integrere/jorde det åndelige i seg selv - mentalt,emosjonelt,fysisk og åndelig - og via vår underbevissthet,vanlig våken bevissthet og superbevisstheten(tilknyttet Høyere Selvet og sjelegrupper/Monad).

New Age har med enhet å gjøre - det har med å samle hele Jorden - å tenke kollektivt og i gruppebevissthet er viktig. Man inkarnerer ikke bare for en selv som sjeler - men også for våres sjelegrupper. Man påvirker Jordens kollektive bevissthet med alle våre tanker og handlinger i den inkarnasjonen vi lever i.

Det har vært mye negativitet rundt New Age - det er endel av renselsesprosessen som foregår kollektivt og individuelt sett på det mentale,emosjonelle/astrale,fysiske og åndelige plan her på Jorden at det er mye kaos i eteren på Jorden. Denne renselsesprosessen kan vi ta ansvar for hver og en av oss og vi alle har forskjellige livsmisjoner og oppgaver(noen kan ha de samme selvfølgelig). Å bli kjent med Guds evolusjonsplaner her på Jorden kan man ved å skape og integrere forbindelser til Great White Brotherhood(Melchizedek brorskapet er en av disse brorskapene som har "oversikt") - det spirituelle hierarkiet tilknyttet Jorden,som har oversikt.

Svar på dette

stellasteg skriver:

"Og felles for alle new age folk er at alt er lov, og det er få om ingen regler og dette virker kanskje skremmende på de mer etablerte tros retninger."

Jeg deler ikke denne oppfatningen av "new age folk", som er et "sekkebegrep" som jeg ikke liker, for det setter folk i bås. Folk er forskjellige; noen har sterk integritet, og lar seg ikke så lett dominere, og forføre. De som går inn for å overtale andre til sin sannhet skal en passe seg for. Da blir motsetningen til dette som Kahlil Gibran skriver i "Profeten":

"Hvis han er virkelig vis, ber han dere ikke inn i sin visdoms bolig. Han leder dere heller til terskelen for deres eget sinn."

Her er vi mange som har noe å lære. Meg selv iblant!

Svar på dette

Hei alle trådskrivere:)
Dette har vært en fantastisk og informativ trådlenke (for meg iallefall)- takk til alle!
Om new age er overfladisk.. det kan virke som vi mennesker er veldig flinke på å skape alternativer og ergo motpoler til hverandre i de fleste sammenhenger deriblant religions- og trosformer.
Jeg vet ikke om new age er overfladisk, syns begrepet er altfor vidt til å uttale seg om dette. I bunn og grunn er det kanskje som et alternativ like fullt av hull som alt annet men kan samtidig inneholder kjerner av det mange leter etter - det beror mer på enkeltindividets behov og oppvekst hvor man finner det.

Jeg sitter selv med en opplevelse av at new age i vesten er blitt et begrep på en form for bevegelse eller endring som i større grad kanskje definerer gudebegrepet til å være en del av mennesket og ikke noe man nødvendigvis skal henvende seg til utenfor en selv.

Svar på dette

Hei Totto
Når det gjelder det siste poenget ditt så kan kanskje dette være riktig for noen såkalt new agere, men det vil nok være veldig veldig mange som føler at det blir en feil beskrivelse av det som særpreger dem. Kanskje er de vel så opptatt av f.eks. overgivelse til det gudommelige som noe som er større enn dem selv, som de fleste tradisjonelt religiøse. De kan likevel ha meninger om at alt dypest sett er forbundet eller ett. Slik sett kan de mene at vi selv er gud, men ikke som at gud finnes begrenset til eget hode, men snarere at hvis alt er Gud, så uttrykker Gud seg også gjennom meg og plantene og alt som er. Alt kan sies å være aspekter av Guds ansikt, og dette kan iblant kjennes og erkjennes. Men mesteparten av tiden vil vi være fanget av vår mer normale menneskelige måte å erfare ting på. Egoet trenger å overskride sin opplevelse av begrensethet og atskillelse. Men nok en gang finnes det nok mange varianter av tanker og opplevelser rundt dette.

En annen side ved dette med new age som selvet religion, er at man forsøker å se psykologi og spiritualitet som to sider av samme sak. Man må jobbe med seg selv, ikke bare tro på noe. Og man må ta ansvar selv og tenke selv, ikke bare være en blind robot i et system.

Svar på dette

Takk for svar Øyvind.
Kan ikke dy meg for dette utrolig interessante emnet.. Festet meg ved det du skrev; "Egoet trenger å overskride sin opplevelse av berensethet og atskillelse". Det har jeg merket meg gjelder for svært mye i disse sammenhenger men beskrives på svært ulike måter..

og ja.. jeg tror nok mange føler seg avkortet av det jeg skrev - og det syns jeg med rette. Det er forøvrig ikke en personlig betraktning eller ståsted.

Svar på dette

Jeg hadde ikke noe problemer med det du sa personlig, Totto. Jeg tar dette også bare som en diskusjon. Og for så vidt trenger vi ofte å forenkle om vi ønsker å vise forskjeller. Jeg har bare lyst til å prøve å nyansere litt når det gjelder ulike uttalelser her. Det er masse innen det som kan kalles new age jeg også er uenig i, på samme måte som jeg er uenig i mye innen det meste av filosofi, hvis det skulle handle om egne synspunkter. Tror det er viktig å også være kritisk til mye av det som rører seg av ny spiritualitet og filosofi, like mye som vi gjerne kan være det i forhold til etablerte retninger.
På et vis prøver vel jeg mer å peke på mangfoldet, samt noen generelle strømninger og holdninger. Mye av dette kan like gjerne kalles et holistisk livssyn eller noe helt annet. Og innenfor det igjen har vi våre egne perspektiver. Bare litt problematisk hvis vi alle synes vi selv har et modent forhold til spiritualitet, mens vi vil sette merkelapper på alle andre og peke på deres begrensethet. Er sikkert litt uunngåelig, og det er ikke sikkert at det heller alltid er galt, så lenge vi også klarer å beholde også en respekt for hverandre som mennesker.

Svar på dette

Tørr jeg å peke på, at ordet Alternativ, har tatt mye av plassen for New agere. Og at det i mange folks vokabulær, brukes på samme måte, som en båsseting og merkelapp.

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

for 25 minutter siden
for 25 minutter siden
for én time siden
Lightsoul la til 11 bilder i albumet "Min familj"
for én time siden
Vern om naturen
for 2 timer siden
Lightsoul har oppdatert sin profil
for 2 timer siden
Ikke glem yoga praksisen i julen
for 2 timer siden
Kundan Rockstad har oppdatert profilbildet sitt
for 2 timer siden
for 2 timer siden
for 2 timer siden
Ann Finnvik God jul!
for 3 timer siden
liv-astri Ønsker alle en fredfull og magisk julehøytid <3 !
for 3 timer siden
Jeg spør meg selv: "Hvis det faktisk var en flygende pyramide over Moskva forleden dag, ville ikke myndighetene gjøre alt for å skjule dette?" (kanskje det er derfor det kun eksisterer noen få klipp på youtube..) Myndighetene kan da aldri i verden i…
for 3 timer siden
Eva-Beathe Jensen har oppdatert sin profil
for 3 timer siden
for 3 timer siden
Nå er Siw Dirdal og Kundan Rockstad venner
for 3 timer siden
Åse Nå er kakene vasket, pakkene i ovnen, ungene ligger under treet og huset er vel i seng - Så nå kan bare julen komme ! GOD JUL ALLE SAMMEN !
for 3 timer siden
GOD JUL til deg også, MortenJokern! :-)
for 3 timer siden
Disse filmene under inneholder en del sterke momenter av............... angst og en livlig fanatsi. Retorikken minner meg vel faktisk om... nei... nå er det jul og greier så vi lar det ligge.. Oppsummerer vel en del innslag og saker som vi har sett…
for 3 timer siden
for 4 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte