Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

Anubis

Nesten én av sju på uføretrygd, hvorfor?

I følge tall fra Nav har antall uføre steget med 21 prosent siden 2000, skriver VG. I løpet av den samme tiden er utbetalingene fordoblet, fra 30,8 milliarder kroner i 2000, til 60 milliarder i 2008.
Det er nå nesten 345.000 uføretrygdede her i landet. Det tilsvarer 13 prosent av arbeidsstyrken på 2,62 millioner mennesker. Jeg stiller en del spørsmål fordi jeg ikke har noen klare svar, men kanskje vi kan få en debatt og noen svar her inne. Tråden er IKKE noe angrep på mennesker som mottar uføreytelser e.l. Det er kort og godt for å få synspunkter fra flere her.

1. Er dette et uttrykk for økt sykelighet eller endrede samfunnsforhold som har ført til at flere mottar utføretrygd?

2. Hvis økt sykdom er den eneste forklaring, hva og hvilke sykdommer slår ut her?

3. Eller er det en kombinasjon av flere faktorer som gjør oss sykere en andre europeiske land det er naturlig å sammenligne seg med?

4. Er det for lett å sette mennesker utenfor arbeidslivet, og det eneste vi kan tilby da er uførepensjon?

5. Hva mener du bør gjøres for å snu utviklingen?

Delta i debatten og kom med dine meninger. NB! Hold en normal tone som du ville gjort hvis du snakket med noen ansikt til ansikt!

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hoka hai kola!(vær hilset venn )

Jeg tror at mye av årsakene til at så mange mennesker blir uføretrygdet tidlig i livet er at vi rett og slett har det for "godt" i dag. Vi får stadig mer og mer "puter " under armene og klapp på kinnene og stakkars meg og stakkars deg.
Vi blir veike og sårbare og tåler bare mindre og mindre.
Jeg ser at ungdommer er "slitne"allerede i 25-30 års alderen og enda tidligere.
Har en for eksempel kjærlighets-sorg er det bare å gå til en lege og få "lykkepiller" og sykemelling.

Hvorfor blir det slik......Jo mor eller far er ikke der lenger å tar kjærlighets-sorgen til barnet sitt på alvor og ......ja sorger generellt er noe vi skal gjennom her i livet og vi skal vokse som mennesker.

Status-jag og for store mål i livet er nok også en av årsakene til "utbrendthet".
Må vi HA så mye????
Hvorfor kan vi ikke nøye oss med -akkurat passe-og glede oss over livet.
Være der for hverandre og gi kjærlighet.

----unnskyld "lifeisbeautiful"---løsningen er egentlig IKKE enkel !!!!

Til "Marianne" :Ja matinntolleranse og feilernering er nok en stor medvirkende årsak til mange som er og blir syke i dag. Vi foreldre har et kjempe ansvar der og vi selv har annsvar videre i livet.

Mye kunne nok ha vært unngått, ja ......

Mitakuye oiasin (vi er alle slekninger) =0))

Hilsen "uføretrygdet" med massssssse erfaring på livet.

Svar på dette

Hei Proud Swaan the Horse women

Noen fasit på dette har ikke jeg heller, men det er et paradoks at så stor andel er uføretrygdet. Vi har det laveste legemiddelforbruket i Europa (et av de laveste) av resept legem. Samtidig er vi en av de sykeste i Europa. Det er da et eller annet som er riv ruskende galt. Er det systemet, er det samfunnet, hva. Jeg har noen ”teorier” som jeg tenkte jeg skulle prøve meg på når jeg oppsummerer tråden. Derfor er alle bidrag av interesse.

Svar på dette

Hei! Her er det to vinklinger, som er standard: Mennesket og samfunnet.
Her er mitt bidrag: Er mennesket skapt for å bidra til samfunnet? Dvs : å jobbe ca 8 timer pr dag * 5 for å holde samfunnet oppe ? Er mennesket skapt for å holde seg selv oppe, ved å generere nok mat og energi til å holde seg selv i live? De fleste av oss liker å imponere noen, ved å kjøpe noe finere enn andre har, slik at vi får vist at vi har penger. ( Jeg også ) Men gir dette meg lykke ? De fleste som tenker på lykke, er stort sett mennesker som opplever en fin stund med andre mennesker, der det materielle ikke eksisterer, der du bare koser deg.
Samfunnet: en kan være lykkelig for at en lever i vårt samfunn, men samfunnet har krav, du skal allerhelst jobbe som en robot, og når du blir gammel skal du holde kjeft, og ta til takke med det som blir gitt deg. Du er stort sett en arbeids bie. Du trenger ikke å vite noe særlig, da dette bare forkludrer hjernen din, se på tv, og vær en produktiv bie.
Mitt syn: Du er et meneske, du har behov for samfunnet endel av tiden, til du blir moden, slik at du kan være utenfor samfunnet men samtidig støtte der det trenges. Det er ikke et krav fra noen at du skal være ansatt, det viktigeste som kan skje er at du tar annsvar for ditt eget liv, dette er ikke statens oppgave.Hvis du ikke klarer deg på egenhånd, så bør samfunnet hjelpe deg. Nåtildags, så tar samfunnet styringen, før du rekker å tenke, og det er så deilig, du trenger faktisk ikke å tenke i det hele tatt, for du blir tatt hånd om fra krybbe til død.
Roy

Svar på dette

Hei Roy
Samfunnet hvem er det? Jo det er alle oss til sammen det. Vi gjør hver våre oppgaver, slik at maskineriet harker og går dag etter dag, til beste for alle. Du sier: "Det er ikke et krav fra noen at du skal være ansatt, det viktigeste som kan skje er at du tar annsvar for ditt eget liv, dette er ikke statens oppgave.Hvis du ikke klarer deg på egenhånd, så bør samfunnet hjelpe deg." Men hvis alle tenker det samme, og ingen er ansatt noe sted, hvem skal da hjelpe? Uten at vi er i arbeid kommer det ingen skattekroner inn i statskassa, og ingen trygder kan utbetales. Da går vi tilbake i tid, og får tilbake den tiden da alle måtte brødfø seg selv i ordets rette forstand. Dyrke og sanke mat til eget bruk. Gjøre absolutt alt selv, siden hverken varer eller tjenester kan kjøpes så lenge ingen jobber. Jeg vet ikke helt jeg, om det er noe å trakte etter. Arbeidsdagen hadde nok ikke blitt særlig mye kortere.

Svar på dette

RSS

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

Takk, jeg tror nok du har litt rett. Det er mange aspekter her jeg nok vet om, men usikkerheten spiller sterkt inn. Det er godt og kunne få noen bekreftelser innimellom.
for 2 minutter siden
DL, jeg er av narur ganske rasjonalistisk og ser ikke vittsen med og tro på ting som ikke har noen som helst anker i enten noens erfaringer eller troverdige rapporter og vitner i det minste. Når jeg senere har snakket med folk og lest på litt, så d…
for 3 minutter siden
for 9 minutter siden
Hun sa noe om att døden er den største løgnen noen sinne. Det er jo en kul ting å si. All energi utstråler lys og oppfører seg mye som lys. Selv organiske celler utsrtåler lys. Sett en kikkert på deg selv en mørk kveld, en sånn som ser infrarødt ly…
for 10 minutter siden
det skal jeg prøve, situps i tanken..det er løsningen for meg:))
for 11 minutter siden
Ler ikke av andre. Men av bilder jeg får inn i huet mitt. Svette muskuløse karer pesende over maskiner på helsestudioet.
for 11 minutter siden
Ikke bra å le av andre på den måten kjære deg !!! Det er ikke fint må du huske på , i allefall ikke her på nettet som er så fult av kjærlighet !!!
for 15 minutter siden
Jeg får nok gangsperre i magemusklene, jeg også. Men det er fordi jeg flirer så mye akkurat nå.
for 22 minutter siden
Første gang jeg tok sittupps ,mens jeg å og slappet av i senga , fikk jeg skikkelig gangsperr i magemusklene sener på kvelden !
for 23 minutter siden
Eller en mer velkjent tanke, se for deg at du har en sitron, skrell den og se for deg at du setter tenna i den, og munnen har allerede begynt å produsere veske og forbereder seg på noe surt.
for 24 minutter siden
Ja, på Silva kurs lærte vi om dette, som f.eks om du er sulten ,men er et stykke unna matpakka di, så se for deg en banan, skrell den og spis den, og hjernen tror den har fått mat, og magen holder kjeft en stund til....
for 25 minutter siden
Lol
for 30 minutter siden
Ja og her er løsningen for de late ! Sett deg godt tilrette i godstolen og lukk øynene , og se for deg at du løper , tar armhevninger , sittupps , løfter vekter og alt annet for å ha en fin og velltrimmet kropp. Og det verste av alt ...det virker !
for 30 minutter siden
Ja, det var nettopp slike ting som var grunnen til at jeg spurte et annet sted om seriøse studier i hjerneforskning der de har holdt på med dette med å se for seg ting i sitt hode og det tror kroppen skjer i virkeligheten.
for 59 minutter siden
Til lyktemannen: Personlige opplevelser fungerer ikke som evidens, sier du. Nei, selvfølgelig gjør det ikke det. men så er det heller ikke nødvendig for den som opplever det. Det er ekte nok og trenger ikke objektiv evidens. Vitenskapen frykter kons…
for én time siden
Vivian la inn en kommentar til Kari
for én time siden
Kari la inn en kommentar til Vivian
for én time siden
Bengt la til et blogginnlegg
Hei alle sammen,Min tid her inne har vært betraktelig redusert siden lenge før jul av grunner jeg har funnet nødvendige for å gjøre mine oppgaver og det jeg føler jeg virkelig skal gjøre i denne så utrolig viktige tid. Jeg ser på dette som min vei v…
for én time siden
Åjoda, den lar seg lure:)) Så et program på nrk, fra bbc, der de (leger og forskere) tok blodprøver av 100 barn og målte innhold av hvite blodlegemer...så lot de barna se et dukketeater om Makrofager og hvite blodlegemer, ...også ble barna ledet i e…
for én time siden
Mange arbeider nok for at skolen skal bli bedre. Men det blir litt problematisk at de som skal jobbe for det ikke selv er oppmuntret på det i sin høyere utdannelse.
for én time siden

© 2010   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Opprett et Ning-nettverk!

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte