Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

Anitra

Mysteriet med massedød blant bier er løst, i følge programmet Verdt og vite, Nrk p 2

I går sendte Verdt og vite, Nrk p2, et program som bl a handlet om massedød av flaggermus, noe som faktisk vil få enorm virkning på miljøet. En flaggermus spiser bla et par tusen mygg i løpet av en natt, ble det sagt.. ringvirkningene av massedød vil bli store av mange grunner.

Flaggermusene har fått en soppinfeksjon som viser seg som hvite neser.. både i Europa og USA men verst i USA. Man ikke årsaken, men tror at det kan være sprøytestoffer brukt mot insekter, som kan ha ført til sykdommen og nedsatt immunforsvar hos flaggermus..

Det ble da annonsert at de i neste program, som er nå om få minutter, skulle avsløre årsaken til massedød av bier. Et tema som har vært tatt opp i dette fora tidligere.
Programmet begynner ganske snart nå.

Programmene kan også høres via internett, Nrk, Verdt og vite.
Ser at programmene allerede ligger på nett, da kan man se dem når det passer.

1 September var om bl a flaggermus, 2 September, i dag skal avsløre dette om biene.
Forøvrig veldig interessante populærvitenskapelige programmer, som anbefales generelt.ror
Og jeg troe programmet kommer i reprise sent i kveld, men ingen tid til å sjekke nå.

http://www.nrk.no/programmer/sider/verdt_aa_vite/

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hvis de har funnet årsaken til Biedøden så er det helt nytt, men absolutt interessant. En ting er mye myggstikk hvis flaggermus forsvinner, en annen ting er verdens matproduksjon hvis biene vandrer heden. Takk for tips!

Svar på dette

Takk, Anitra, skal høre på det når jeg kommer hjem. Vanskelig å si om flaggermusene her, de er så vanskelig å telle. Men har aldri følt meg så søt og så omsvermet som i år. Av mygg.

Tråden "Biene forsvinner" finner du her.

Svar på dette

Spennende teori du har der Tarjei. Jeg aner lite om hvor lenge man har foret biene med sukker, men antar det er i mange tiår. Det er derfor et stort mysterium hvorfor det først i det siste har blitt observert så enormt frafall av bier. Det ligger ikke døde i kuben eller utenfor, hele besetningen forsvinner uten spor.
Jeg mener også å huske at f.eks i USA er honningproduksjon i all hovedsak en sekundær geskjeft (bidrift ble for teit, hehe) og at biene primært kjøres rundt på jordbruksområder for pollenering av frukt og grønnsaker. Hva de forer med på vinterstid aner jeg ikke. Det må vel også finnes store bibesetninger i områder som ikke har kuldegrader på vinterstid, hva lever de av?
Utrolig mye jeg ikke kan om bier, det er helt sikkert ;)

Svar på dette

MP: Kanskje et gammelt Bibeltriks kan hjelpe? I Jes.7, 18 står det skrevet (kremt):
Den dagen skal det skje at Herren plystrer på fluene ved elveosene i Egypt og på biene i Assyria.

Siden vi alle er Gud, hva med å plystre litt etter våre bevingende venner? Funker det i Assyria virker det sikkert her også...

Svar på dette

Å fore biene med sukker om våren er helt vanlig. Fant dessverre ikke min gamle bok om birøkting, men mener å huske at dette har vært gjort i svært lang tid. Dette gjøres, fortsatt i følge mine erindringer, for å "vekke" opp biene om våren og få i gang aktiviteten. Stiller meg svært tvilende til om dette kan være forklaringen på biflukten.

Forøvrig har bonden helt på hjørnet av Youngstorvet, alltid nydelig honning!

Svar på dette

Veldig enig i hva du sier ang. Selvets virkelighet.

Svar på dette

det er gode tanker du har her:-) hvorfor denne rovdriften? hva handler det dypest sett om fraskillelsen fra naturen og respekt for det som gir oss muligheten til å i det hele tatt være levende,for meg er det helt naturlig,og vise denne omtanken,ved å fornekte og ødelegge skaperverket er ett bilde på vår destruerende adferd,marginal selvrespekt og totale arroganse. Jeg er fryktelig lei meg på naturens vegne,da jeg elsker den,vi er ett.

Svar på dette

Det er mange interessante sammenhenger å lese i innlegget ditt her, synes jeg. Noen vil kanskje si at du har flippa ut, men det synes ikke jeg :) Kanskje er det ikke akkurat bare det med sukkeret som er årsaken, men jeg tror du er inne på mange ting som har en slags sammenheng.

Svar på dette

Radioprogrammet ser ut til å være på plass på nett nå:

http://www.nrk.no/programmer/sider/verdt_aa_vite/

Dersom ingen hadde kommentert her - ville jeg slettet tråden, som var et tips.
Men jeg setter stor pris på at dere har grepet tak i tråden og temaet og bryr dere om både bier og flaggermus.. Takk for fine bidrag, som jeg leser med interesse.. og tråden blir stående.
Det er viktig at så mange som mulig er våkne og klar over disse tingene, følger med i naturen.
Takk spesielt til Lydia som la inn link til diskusjonen som var tiligere om bienes forsvinning.

Både flaggermus og bier er nyttedyr på hver sine måter. Honning er godt og sunt.
Visse flaggermus har vært truet av utrydding lenge og det finnes noen få entusiaster i Norge som kjemper for å bevare og se til flaggermusene.

Vet at de er opptatt av at folk lar flaggermusene være om de har sin bolig i vegger på hus osv,
for de gjør i n g e n skade på hus og bygninger faktisk, og er nyttige på sin måte.

Jeg fant at Zoologisk forening har mye info og en egen gruppe som har omsorg for flaggermusene,
her er det mye info.. om en gruppe dyr som de fleste av oss nok vet lite om.. og som altså er truet.
De dyr som er øverst i næringspyramiden, rovdyrene får mest konsentrasjon av gifter, dvs rammes først.
Er helt enig i at vi må ta disse varsel-tegnene på at natur, dyr og planter er i ubalanse pga vår adferd.

Ta en titt for mer info om flaggermus og bevaring:
http://www.zoologi.no/flmus/flm_vern.htm

Svar på dette

Så morsomt, klikket bare innom og akkurat da la Helene ut om reprisen som lufta!

Konklusjonen, slik jeg hørte den, var mange bekker små som ender i den store Å kallt STRESS. Har riktignok sett flytting av bier både i Norge og USA, men ikke nok med at biene må slave for dronningen, de må attpå til slave for birøktern i en eviglang, unaturlig arbeidperiode. Takke seg til de frisinnede nordiske bier som har en annerledes filosofi hvor hvile og meditasjon følger arbeid som hånd i hanske. Stå på Norske bier! Hvis de andre biene i verden, at man lever bedre når man kan ha stor frihet og ikke minst friTID!

Svar på dette

RSS

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

Nå er Helene og Linda Halvorsen venner
for 3 minutter siden
Fra ZT GPL Chat 20. mars 2010: Kjernekraftverk og kjernevåpenlagre vil bli nøytralisert ved ET-intervensjon, hvis mange nok mennesker ber om at dette skjer. Om selviske zeta-typer. Av de 127 zeta-artene som ZetaTalk-zetaene kjenner til, er ikke all…
for 9 minutter siden
Nå er nina og Harald Heggem venner
for 14 minutter siden
Joda, jeg er enig med at man kan sette i gang ting i kroppen. reaksjoner og slik. Men om det gjelder å bli kvitt en sykdom, ved å kun tenke den vekk. Så tror jeg man må se på hele den sammenhengen man har "skapt" tilstanden i. Og ikke bare tenke seg…
for 16 minutter siden
Bente Skjauff og nobster ble med i Alternativt Nettverk
for 19 minutter siden
Takk, det skal jeg. Jeg vil prøve disse spm i et keltisk legg for og se om jeg kan få mer spesifikke svar.
for 26 minutter siden
Takk, jeg tror nok du har litt rett. Det er mange aspekter her jeg nok vet om, men usikkerheten spiller sterkt inn. Det er godt og kunne få noen bekreftelser innimellom.
for 29 minutter siden
DL, jeg er av narur ganske rasjonalistisk og ser ikke vittsen med og tro på ting som ikke har noen som helst anker i enten noens erfaringer eller troverdige rapporter og vitner i det minste. Når jeg senere har snakket med folk og lest på litt, så d…
for 29 minutter siden
for 35 minutter siden
Hun sa noe om att døden er den største løgnen noen sinne. Det er jo en kul ting å si. All energi utstråler lys og oppfører seg mye som lys. Selv organiske celler utsrtåler lys. Sett en kikkert på deg selv en mørk kveld, en sånn som ser infrarødt ly…
for 36 minutter siden
det skal jeg prøve, situps i tanken..det er løsningen for meg:))
for 37 minutter siden
Ler ikke av andre. Men av bilder jeg får inn i huet mitt. Svette muskuløse karer pesende over maskiner på helsestudioet.
for 38 minutter siden
Ikke bra å le av andre på den måten kjære deg !!! Det er ikke fint må du huske på , i allefall ikke her på nettet som er så fult av kjærlighet !!!
for 42 minutter siden
Jeg får nok gangsperre i magemusklene, jeg også. Men det er fordi jeg flirer så mye akkurat nå.
for 49 minutter siden
Første gang jeg tok sittupps ,mens jeg å og slappet av i senga , fikk jeg skikkelig gangsperr i magemusklene sener på kvelden !
for 49 minutter siden
Eller en mer velkjent tanke, se for deg at du har en sitron, skrell den og se for deg at du setter tenna i den, og munnen har allerede begynt å produsere veske og forbereder seg på noe surt.
for 51 minutter siden
Ja, på Silva kurs lærte vi om dette, som f.eks om du er sulten ,men er et stykke unna matpakka di, så se for deg en banan, skrell den og spis den, og hjernen tror den har fått mat, og magen holder kjeft en stund til....
for 52 minutter siden
Lol
for 56 minutter siden
Ja og her er løsningen for de late ! Sett deg godt tilrette i godstolen og lukk øynene , og se for deg at du løper , tar armhevninger , sittupps , løfter vekter og alt annet for å ha en fin og velltrimmet kropp. Og det verste av alt ...det virker !
for 57 minutter siden
Ja, det var nettopp slike ting som var grunnen til at jeg spurte et annet sted om seriøse studier i hjerneforskning der de har holdt på med dette med å se for seg ting i sitt hode og det tror kroppen skjer i virkeligheten.
for én time siden

© 2010   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Opprett et Ning-nettverk!

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte