Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

Litt facts som kanskje ikke så mange er klar over.

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Når vi sier at noe er forbudt, vil mange automatisk tiltrekkes dette.
Det er konstatert fra forskerhold at hasj ikke er en fare i seg selv.
Jeg har også sett hva narkotika generelt (snakker da ikke om hasj) kan gjøre med menneker på nært hold, men se hvor mange tobakken og alkoholen tar livet av..blir det forbudt?
Hasj trenger ikke nødvendigvis være døråpner for andre stoff men noe ungdom prøver sammen med alkohol, tobakk og snus. Tror at å forby ting som egentlig ikke skulle vært forbudt, trigger det mer enn motsatt. I tillegg har vi myndigheter og hjelpeapparat som IKKE bryr seg om enkelt menneskets skjebner innen rus vansker generelt..
Og hvorfor begynner unge med slikt?? Jo, ofte har dette med barndom (forhold hjemme), skole, vennekrets..negative ting barnet har opplevd i disse arenaene. Opplysning? Hm.. Kanskje vi skulle opplyse foreldrene om at de faktisk er DE som har ansvaret for sine barns oppdragelse og oppvekst. Ikke barnehage og skole. Ingen har godt av å begynne i bhg i 1 årsalderen, det har nå forskere konstatert. En samfunnsendring i sikte? I så måte må den komme med nytt syn på samfunnsmaterialismen vi "alle"er slaver av :-(
Dobbeltmoral, er det værste jeg vet ;-(
Ine

Svar på dette

Ja, da trenger jeg ikke skrive noe lengere innlegg, for du sier nøyaktig det jeg ville si Ine! Forbud har aldri hjulpet noen. Vi må se å få gang i noe forebyggende behandling - og det på alle fronter. Men for å bli ved rusen, så er det mange årsakssammenhenger å ta fatt på. Bare så enkel en ting som kost f.eks. Og for å la det flyte litt ut her, så tenker jeg på "helse"vesenet som bruker milliader på å finne medisiner som kan "helbrede" det ene etter det andre. Det er en megaprestisje i forskning, men fokus blir lagt helt feil. Å gjøre helt enkle forebyggende tiltak er svært lite populært - mye fordi det er enorme økonomiske interesser bak "helbredelse" i stedet for forebyggelse.

Svar på dette

Ja, Ine jeg er enig med deg i at svært mange foreldre trenger å bli opplyste om hvem som egentlig har ansvar for barna.
Det er nok en stor utfordring vi har i dagens samfunn og få til en samfunnsendring, men
det er vel det som må til både i forhold til barn, unge og foreldre.
Slik at barn og unge kan sette mer pris på jorden vi lever på og de gode verdiene i livet...Regner med at de som er her inne og leser dette vet hva jeg mener med det. (De gode verdier). Ikke det materielle. Det er jo dette mange av de som begynner med stoff flykter fra, dessverre på en negativ måte.
Igjen er det vel vi som foreldre og voksne som må gå en runde og to med oss selv for å minske dette problemet som ikke ser ut til å bli mindre, men dessverre stadig blir større.

Svar på dette

Ine & Mia er du/dere seriøs?

Er overrasket over at flere mener at alkohol og tobakk er et bra argument for at en skal lovliggjøre ennå et rusmiddel! Er det ikke gale nok det vi har, så da kan vi like gjerne få et til?

Du snakker om dobbeltmoral og legalisering? En dobbeltmoral vil i mine øyne være å beholde alkohol/tobakk politikken som vi har i dag og i tillegg innføre et nytt rusmiddel! Så jeg går da ut i fra at du mener at alkohol, tobakk og marihuana skal kunne selges overalt til enhver tid. Tilgjengeligheten må altså økes for alle rusmidler?

Hvorfor ikke istedenfor tiltrekke flere mot naturlig rus enn å legalisere ennå et?
Har du foreksempel forsøkt å hive deg ut i en fjelløype på sykkel, paragliding, fallskjermhopp, prøvd å fullføre en triathlon, tatt flykurs, ja til og med vært forelsket en gang..? Da vet du hva jeg snakker om.

Tilstrekkelige fritidstilbud til barn og ungdom slik at de ikke trenger å tenke så mye på ulovlige handlinger og en oppvekst i god norsk natur er mine råd... Og til voksne.. En har ansvar for sine egne handlinger.. alt kan ikke skyldes på staten til tross for at støtteapperatet i ettertid ikke alltid er tilstrekkelig..

Svar på dette

Chris, velg det rusmiddelet du vil, men ikke nekt andre å ha et annet syn og ønske om andre rusmidler enn det du foretrekker! Cannabis blir benyttet av svært mange mennesker. De blir stemplet som kriminelle. Alle kicker ikke på fallskjermhopping eller har råd til en gang å prøve ut dette. Et kurs koster ca. 10.000 kroner og man må foreta 20 hopp i året for å beholde hoppsertifikatet (hvor hvert hopp koster ca 250 -300 kroner + transport og eventuelt opphold). Ett eneste tandemhopp koster ca. kr. 2000,-. I tillegg må du kjøre til rikssenteret på Østre Æra, eller ta toget dit, hvis du bor på Østlandet. Flykurs, hallo??

Lenge før det fantes både fly og fallskjerm, fantes cannabis! Fortell en med leddplager el.l. å bedrive Triathlon. Unge mann, du er virkelig helt på jordet nå (eller litt for høytflyvende i din egen Cesna).

Hvor i all verden har du det fra at rusmidler skal selges og være tilgjengelig 24/7? Kan du hoppe fallskjerm om natten eller under høststormene? Eller fly småfly under samme forhold , for den sags skyld? Til orientering har jeg en smule peiling på både enkelte former for ekstemsport såvel som (små) flyving. Også blant fallskjermhoppere finnes det hasjrøykere!

Hvordan ville du likt at man hadde forbudt fallskjermhopping fordi det forekommer ulykker, ja sogar dødsulykker? Noe som ikke forekommer ved cannabisbruk…

Svar på dette

Hei fr Lydia.

Jeg forstår ikke hva du vil frem til?? Du har jo åpenbart ikke lest innlegget mitt/ forstått det, eller det jeg har svart på og allikevel så prøver du å arrestere meg?

Jeg har ikke skrevet at andre ikke kan ha annet syn på ting (så der farer du med skrøner) Men vær ikke i tvil for at jeg er i mot ulovlige rusmidler! Jeg er nokså ny her inne så mulig jeg har misforstått reglene, men sist jeg sjekket var det lov å skrive egne meninger og være uenig i et diskusjonsforum?

Til informasjon: Vi har klart oss fint i årtusener uten dop/marihuana, så hvorfor har det plutselig blitt så samfunnsnyttig nå? Jeg ser viktigere ting som burde komme på dagsorden i dagens samfunn en legalisering av ennå et rusmiddel og det prøver jeg å formidle. Jeg mener at rus/dop/hasj er et problem (blant annet fordi jeg har jobbet frivellig på hjem for rusavvening og dermed opplevd litt av hvert) og derfor kommer jeg med forslag til alternative løsninger og argumenterer mot en legalisering. Ettersom innlegget mitt var rettet mot et annet innlegg her inne er det sikkert ikke så lett å forstå konteksten dersom du ikke har lest det også.....?

Hvorvidt du/ og enkelte fallskjermhoppere er avhengig av dop/hasj eller at du/andre fysisk ikke kan drive med triathlon var ikke poenget mitt.... (Dette var eksempler og derfor skrev jeg foreksempel.... ;)

Men ettersom du skifter gir her...: så kan jeg jo skrive at det er feil at det flere som dør av fallskjermhopping enn cannabisbruk. Ettersom fallskjermhoppere stort sett er aktive mennesker (som av den grunn lever lenger, forutenom unntaksregelen..) og cannabisbrukere stort sett er urbane mennesker som sitter mye i ro og røyker hasj... (og lever derfor kortere, pga følgesykdommene av ikke å være i bevegelse/ å trene. eks. fedme, leddsykdommer osv osv) Cannabis er også som du nevner, et ulovlig rusmiddel, likt som opium, heroin.... også er ulovlige.. Så derfor er jeg således imot bruken av dette... En skal jo ikke drive med kriminell virksomhet ;)

Svar på dette

Vel Chris, du sier faktisk "En dobbeltmoral vil i mine øyne være å beholde alkohol/tobakk politikken som vi har i dag og i tillegg innføre et nytt rusmiddel! " etc som om du implesitt ikke ønsker legalisering av Marihuana, kanskje snarere også et forbud mot alkohol/tobakk? Ingen tvil om at du er for en hard og streng linje, så jeg skjønner ikke at du hevder å tillate andres frie syn, for din konklusjon er at mest mulig bør være forbudt!

Til orientering, ble Cannabis solgt på apotekene frem til 1965 og har nok, i motsetning til hva du tror og påstår, vært tilgjengelig i årtusener. Det er en plante med utrolig mange gode egenskaper, rus inkludert! De eldste rapportene om medisinsk bruk skriver seg fra over 5000 år gamle kinesiske nedtegnelser.

Din måte å stigmatisere mennesker på, liker jeg dårlig. Mange er de som gjerne røyker seg en joint i ny og ne. Ikke dermed sakt at de er avhengige! Er man alkoholiker, om man tar seg et glass i ny og ne? Og her ligger da også noe av sakens kjerne. Hvorfor i all verden skal store deler av befolkningen stigmatiseres som kriminelle fordi de velger en joint i stedet for en dram, eller for den saks skyld et fallskjermhopp?!

Hva får deg til å tro at Cannabisbrukere ikke trener? Du refererer muligens til dine narkomane venner? Folk dør IKKE av Cannabis, men det forekommer regelmessig alvorlige ulykker og også dødelige sådanne under fallskjermhopping! Å begynne å sulle sammen heroin, opium og Marihuana tyder vel heller på dårlig kjennskap til samtlige av de nevnte rusmidlene. Hvorfor ikke GHB også, når du først er i gang? Eller fly og bil, siden du tydeligvis er glad i fly, begge er jo på sett og vis fremkomstmidler. Vil ikke akkurat anbefale noen å hoppe ut av en bil ( i fart) enten de har eller ikke har fallskjerm på ryggen… nei, litte grann edruelighet passer seg i en slik diskusjon. Les dine egne ord, før du forsøker å henge meg ut som ei som "skrøner". Til orientering har jeg tidligere jobbet innenfor tung psykiatri, mot betaling. Slik du skriver og beskriver det, ser det jo nærmest ut som ditt frivillighetsarbeid har skapt rusproblemer. Og noen alternative løsninger, utenom mer forbud, kommer du ikke med.

Du avslutter med "En skal jo ikke drive med kriminell virksomhet ;)".Til orientering, er det fortsatt kriminelt å være homofil i over 70 land i verden og det er ikke allverdens lenge siden det var kriminelt her i Norge også. Du mener vel kanskje at de homofile ikke skulle kjempet sin sak?

Svar på dette

Jeg vet ikke hva jeg skal svare deg, du er jo ikke her for å diskutere men for å trekke slutninger!

Jeg måtte jo bare trekke inn et tåpelig argument på slutten. En skal jo debattere på lik linje med sin motpart: eks1: "Ett eneste tandemhopp koster ca. kr. 2000,-. I tillegg må du kjøre til rikssenteret på Østre Æra, eller ta toget dit, hvis du bor på Østlandet." what? "Og noen alternative løsninger, utenom mer forbud, kommer du ikke med." Har jo skrevet flere alt. i første innlegget mitt, du har jo alt prøvd å trekke det fra hverandre... glemt det?

Homofile? hva har det med denne diskusjonen å gjøre? Stigmatiserer..?? Hehe, for guds skyld røyk så mye som du vil frk Lydia! Vi var jo kanskje født med en joint i munnen, ingen vitenskapelige bevis på at vi ikke hadde det.. Tenk det ;)
Hva gjelder diskutere, Chris, så må man ha noen gyldige argumenter å diskutere over. Det du serverer er verken fakta eller alternativer, men jeg svarer deg nå likevel. Kanskje mest fordi jeg vet det er veldig mye feilinformasjon ute og går som påvirker folks holdninger. Anbefaler deg å lese tråden her litt grundigere, eller i det minste Rebells lange og grundige bidrag i begynnelsen. De færreste som røyker Hasj eller Marrihuana, er narkomane, men det finnes også et lite mindretall som er det. Disse blir nok dessverre ofte brakt frem som "typiske" eksempler. Det blir vel like relevant som å si at den typiske mann er en konebanker…

Ja, hva mener du egentlig, Chris? At fallskjermhopp er et alternativ til å ta seg en joint? Eller Triathlon? Dette er blant det du kaller alternativer. Det er det ikke, for de aller fleste. Tror du forveksler litt både det ene og andre her. De "alternativene" du nevner, passer kanskje for å avvende en amfetamin/kokainavhengig eller heroinavhengig. Som alternativ til Marihuana, neppe. Riktignok vil Marihuana forsterke disse opplevelsesritualene du nevner, men anbefaler ingen verken å fly eller hoppe fallskjerm i noen som helst beruset tilstand.

Jo, de homofiles kamp om legalisering av sin legning er rimelig relevant å trekke inn. Tror de fleste skjønner det, uten at jeg trenger utdype det mer. Hvis du virkelig ikke forstår, så får du gi meg et pip, så utdyper jeg det.

Legger ellers ut noen interessante artikler fra Danmark på (foreløpig) slutten av tråden. Danmark tenker litt annerledes på "problematikken".
Jeg velger meg en Edru og Rusfri Livsstil :) Livet er i seg selv berusende nok :-)

Svar på dette

Og det er virkelig helt greit, Embla. Ingen bør nekte deg det.

Svar på dette

Dagens lille videosnutt:

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

for 10 minutter siden
for 21 minutter siden
Urenhet er en beint frem subjektiv oppfattelse. Uren materie - som i et kjøkken for eksempel, er terskelen for å si at kjøkkenet er urent svært forskjellig. Urenhet i tanker eller handlinger likeså. Det er kun den som oppfatter noe som rent/urent so…
for 38 minutter siden
God jul! (Klikk på bildet for å se julekortet ...)
for én time siden
Edmund Schilvold la til et bilde
for én time siden
for én time siden
janneawhite GOD JUL OG HAPPY NEW YEAR
for én time siden
for én time siden
Kåre Pedersen har oppdatert sin profil
for én time siden
for én time siden
Hei Morten! ut fra det du sier så må vel alt vi synes er urent, også være urent for Gud. Dersom du er enig i det, så er det altså noe som er rett og noe som er galt. Da er det følgelig også en mening som er rett og de andre tar da feil. Da er det o…
for én time siden
for én time siden
for én time siden
Kåre Pedersen la til 2 videoer
for én time siden
for én time siden
Kåre Pedersen Are you the change you wanna see?
for én time siden
for én time siden
for 2 timer siden
Inger Ønsker alle ei vidunderlig jul!!!
for 2 timer siden
Nå er Inger og esther ama venner
for 2 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte