Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

Marianne L

Er det noe i at man kun kan elske andre hvis man elsker seg selv?

Denne setningen har gitt meg mange tanker......
Tenker jo på om det blir det samme om man snur på setningen og sier at man kan ikke elske seg selv hvis man ikke kan elske andre......

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Ja, Arve, sånn har jeg tenkt også. Siden vi har ideen om den store, ekte, ubegrensede / ubetingede kjærligheten i oss vil vi gjerne se denne i praksis og blir skuffet over den begrensede kjærligheten vi ser fra menneskene på jorda, og særlig skuffende fra våre foreldre, som kanskje trenger kjærlighet mer enn de kan gi. Vi ville lære av våre foreldre hvordan den store kjærlighet ser ut i praksis. Men de søker kjærlighet fra barna istedenfra Gud i seg selv. Ofte er det foreldre som lærer om denne store kjærlighet fra sine barn når disse blir voksne og vokser dem over hodet, ettersom det er barna som søker denne over det menneskelige, i seg selv og andre.

Svar på dette

Følger deg Tone:))) ..smiler.....

Svar på dette

Jeg er enig i din innledning, Marianne. Vi er alle likeverdige og vi alle trenger toleranse for våre tilkortkommenheter. Man må ta seg selv og andre under samme kam, vi er alle bare mennesker som trenger kjærlighet fra vårt sanne vesen. Om man satrter med seg selv eller andre er ikke viktig. Vi må elske der det er behov for kjærlighet. Har vi satt andre høyere enn oss selv må vi elske oss selv som vi elsker andre, og om vi har satt oss selv før andre må vi elske andre. Vi er alle like, vi er ett, og slik Gud elsker alle som om alle var like må vi også elske. Slik en sol stråler på alt som er uten innskrenkning.

Svar på dette

Du har alltid så fine svar Ada:) og de har alltid varme i seg:) Du er en skjønn person Ada:)

Svar på dette

Ja... enig med dere... For å virkelig kunne evne å elske andre ubetinget, ja da må en evne å først elske seg selv.
Men hvor dypt går det... å virkelig elske seg selv?

En detalj... Jeg hadde begynt å røyke igjen en periode...
Jeg trodde jeg elsket meg selv... Men noe skurret... Og tanken kom; Hvordan kan jeg virkelig elske meg selv, min kropp og alt jeg er, selv om jeg forer den sundt... men samtidig fortsette å røyke?
Jeg fikk det ikke til å rime... Jeg bestemte meg nå i helgen, med fullmånen i den stae tyren....
Fikk et tips om et rituale jeg skulle gjøre; Sitte foran et speil mens jeg røkte en sigarett, og bevisst kjenne hva denne gjorde med meg og min kropp! Men det var så idiotisk å se seg selv med denne sugepinnen,,, så jeg sluttet likså godt før jeg tente den.... ;-)

Svar på dette

...:).. et godt råd Moonchild:)).. ja da er man snill mot seg selv etter å ha sett noe negativt man gjør mot seg selv;):) og kanskje mot en annen hvis hun/han hadde astma;):)

Svar på dette

ja, det ser ikke bra ut:)

Svar på dette

Kan det sies bedre enn dette tro? Skrevet av Søren Kierkegaard;

Om jeg vil lykkes i å fare
et menneske med et bestemt mål
må jeg først finne mennesket der det er
å begynne akkurat der

For å hjelpe noen må jeg selv
forstå mer enn den jeg vil hjelpe
men jeg må også forstå det samme
som den jeg vil hjelpe forstår

Om jeg ikke kan det-
da hjelper det ikke
om jeg kan eller vet mer

Om det er viktigere for meg
å vise hvor mye jeg selv kan
så beror det på at jeg er hovmodig
og egentlig ønsker å bli beundret
- i stedet for å hjelpe

All ekte hjelpsomhet begynner med ydmykhet
mot den jeg vil hjelpe
å hjelpe er å tjene - ikke herske

Kan jeg ikke oppfylle
disse krav, kan jeg heller
ikke hjelpe noen.

Svar på dette

Den var fin Justin Case:))Likte ordene veldig godt:)

Svar på dette

dette var veldig fint :)

Svar på dette

Hei Marianne og Moonchild :)
Fint at dere tok opp dette, og jeg er såååå enig med Moonchild her:)
Man må nok elske og akseptere seg selv, før man kan gi det samme til en annen, mener jeg da:)

Og så kjempeflott at du sluttet å røyke på "styrten" da Moonchild, det oser det respekt av:)
Gratulerer, og lykke til:)

Alt godt til dere alle fra Monamo:O)

Svar på dette

Mitt svar kom som vanlig på feil plass, skulle vært under Moonchilds sitt, men pytt, pytt....

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

Lightsoul la til 11 bilder i albumet "Min familj"
for 38 minutter siden
Vern om naturen
for 54 minutter siden
Lightsoul har oppdatert sin profil
for 55 minutter siden
Ikke glem yoga praksisen i julen
for 59 minutter siden
Kundan Rockstad har oppdatert profilbildet sitt
for én time siden
for én time siden
for én time siden
Ann Finnvik God jul!
for én time siden
liv-astri Ønsker alle en fredfull og magisk julehøytid <3 !
for én time siden
Jeg spør meg selv: "Hvis det faktisk var en flygende pyramide over Moskva forleden dag, ville ikke myndighetene gjøre alt for å skjule dette?" (kanskje det er derfor det kun eksisterer noen få klipp på youtube..) Myndighetene kan da aldri i verden i…
for 2 timer siden
Eva-Beathe Jensen har oppdatert sin profil
for 2 timer siden
for 2 timer siden
Nå er Siw Dirdal og Kundan Rockstad venner
for 2 timer siden
Åse Nå er kakene vasket, pakkene i ovnen, ungene ligger under treet og huset er vel i seng - Så nå kan bare julen komme ! GOD JUL ALLE SAMMEN !
for 2 timer siden
GOD JUL til deg også, MortenJokern! :-)
for 2 timer siden
Disse filmene under inneholder en del sterke momenter av............... angst og en livlig fanatsi. Retorikken minner meg vel faktisk om... nei... nå er det jul og greier så vi lar det ligge.. Oppsummerer vel en del innslag og saker som vi har sett…
for 2 timer siden
for 2 timer siden
Er ikke dette et virkelig bra intervju....;-D Jeg er vel omtrent 95 % enig i synspunktene i dette intervjuet og det må vel sies å väre en inner tier
for 2 timer siden
Ønsker alle en god jul her inne. En forsømt gruppe fortjener litt ekstra varme tanker da. De som avslører alt det fæle i samfunnet vårt. Nemlig den forfulgte minoriteten som kalles konspirasjonshysterikere. Nye avsløsringer om onde mennesker og elit…
for 2 timer siden
Nå er Inge og esther ama venner
for 3 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte