Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

André

Det er straffbart å jobbe for å få Norge inn i EU (8 - 21 år i fengsel)! Så hvorfor skjer det ingenting?

Dette kommer kanskje som et sjokk for noen, men det er faktisk ansett som en særdeles alvorlig kriminell handling å jobbe for at Norge skal innlemmes i en annen stat eller rike, som EU.

Grunnloven §1 sier:
"Kongeriget Norge er et frit, uafhængigt og udeleligt Rige. Dets Regjeringsform er indskrænket og arvelig monarkisk."

Straffeloven §83 sier:
"Den som rettsstridig søger at bevirke eller at medvirke til, at Norge eller nogen del av riget bringes under fremmed herredømme eller innlemmes i anden stat, eller at nogen del av riget løsrives, straffes med hefte i minst 8 år eller med fengsel fra 8 år inntil 21 år".

Enkelte kan kanskje si at ettersom EU er en såkalt union, gjelder ikke §83. Men i mine øyne er det liten tvil om at EU oppfyller både "fremmed herredømme" og "anden stat". I EU blir lover og direktiver uten mulighet for å nekte, vedtatt av andre lands politikere - ergo "fremmed herredømme". EU kan også på mange måter sees på som en"anden stat", ettersom det innad i EU er felles valuta, fri flyt av varer, fri inn-/utvandring, i stor grad felles lovverk, osv.

Så derfor er mitt spørsmål til dere, hvorfor skjer ingenting? Hvorfor blir ikke politikerene som jobber for å få Norge med i EU tiltalt? Hvorfor prøves ikke denne saken i rettssystemet?

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Morten Wetland (født 12. mai 1951) er en norsk (Arbeiderpartiet) og diplomat. Han er fra august 2008 Norges ambassadør til FN i New York. [1]. Han var tidligere statssekretær på Statsministerens kontor og har vært statssekretær i både Thorbjørn Jaglands og Gro Harlem Brundtlands regjeringer.

Jeg søkte på Morten+Wetland på nettet og der er masse kobling til Støre også.
God "natt" :):)

Svar på dette

Dessuten er han utdannet jurist.

Svar på dette

Jeg bodde i Sverige da de gikk inn i EU i -94. Norge skulle stemme over det kort etter. Det var landesorg i Sverige da de skjønte at Norge ikke ville inn. De angret besatt!
Den gang måtte Sverige betale 10 milliarder pr år for å være med i galskapen. Om Norge hadde gått inn ville vi måtte betale ca 30 millioner pr år(etter Svenske utregninger på den tiden). Det er uvisst hva vi måtte ut med nå, men vær sikker på at den summen jeg nevnte er liten i forhold til det vi ville måtte betale om vi gikk inn idag. Pengene brukes i stor utstrekning til å flytte hele EU-parlamentet mellom Strassbourg og Brüssel HVER MND!, samt smøremiddel til allerede korrupte politikere og "konsulenter", dekning av 2 sett leiligheter til hver delegat, og en masse annet MØL!

Jeg har aldri forstått hvorfor "oppegående" borgere ikke SER at dette er en KORRUPT organisasjon som gir seg ut for å være demokratisk, men overkjører nasjoner kontinuerlig! Jeg tror ikke de fleste av disse borgere er dumme, ei heller kald-hjertede, og jeg tror virkelig på at de VIL at verden skal bli en bedre plass å bo - for ALLE! Men de ser ikke klart, dessverre! Det er jo litt av et nederlag å måtte innse at ting ikke er som de skal og at de har tatt feil(vært naive) i forhold til det de har lagt ned så mye tro og overbevisning på! Jeg kan godt forstå at det er sårt å innrømme slikt. Men om de klarer å svelge stoltheten over et "fiktivt nederlag" vil min beundring øke(som om det betydde noe, hehe).

Svar på dette

Hei Ole
Enig i det meste du sier her. Men tror likevel at det nettopp er ved å skape globale politiske strukturer at vi kan ha håp om å snu en utvikling hvor kanskje de 1000 rikeste eier rundt dobbelt så som den fattigste halvparten.

Globaliseringen vi har sett så langt er i hovedsak økonomisk globalisering, på kapitalens premisser. Dette er en av de største trusselene mot verden. Men jeg tror ikke vi kan stoppe det med utgangspunkt bare i grunnloven og den slags.

Men en annen ting er at vi nok ikke er helt modne for globalt styresett. Vi vet ikke hvilket system som er best, og mesteparten av landene i verden er mer eller mindre diktaturer. Men jeg synes likevel at det er fornuftig og riktig mål å ha, selv om veien dit nok bil bli lang og kronglete, og hvor det er mye vi må løse på veien.

Svar på dette

Enig der Øyvind tror ikke det blir et keisersnitt med bedøvelse.Det kommer til å gå hardt for seg før vi kommer dit.En forløsning er alltid smertefull.

Svar på dette

Som delvis opsavatør her på nettet ser jeg at det fåregår et spill her inne og, så om det skal være litt håp så bør jo slike tendenser vekk her fra !!! Ikke at de skal fjernes men ver erlig mot deg selv og se hva det er du selv driver på med !!! Problemet jeg har møtt gjennom hele mitt liv er at nor du forteller Ola dunk og kari trestakk om at vi fex. IKKE lever i et demokratisk land så blir det lunsjestemmning med en gang og det er fler av de enn det motsatte - igjenn kan jeg gi eks. på situasjoner som ingen vil tro på i fine norge ... så først må folket få OPP ØYNENE og SE hva som egentlig foregår igjen med fex. den optiske fiberkabelen som er tynn som en sytrå men som kan ta 26.000 tv tur retur (toveis) og hva det sies om den og hva som den egentlig brukes til !!!

Svar på dette

Dette er jeg enig i Bent Terje:-)Dette er en miniatyrscene i forhold til det store verdensteateret.Og de samme spillene foregår her som der ute.Noen ganger er det godt å være observatør til det hele andre ganger er det bare skjønt å ri dragene min venn:-)

Lys & Kjærlighet

Svar på dette

Enig med deg, Lemuria.
Men det kan da ikke stoppe oss i å gjøre noe med dette "snikende statskuppet" politikerene bedriver?
Og vi må gjøre noe på flere plan! Spesiellt på det åndelige, i tillegg til på det praktiske og informasjonsmessige.

Svar på dette

Tallene kommer fra Rothkopfs Superclass, med over 30 siders kildereferanser, utgitt i fjor. Han er ikke akkurat noen konspiratoriker, — drevet firma med Kissinger, rådgiver for president Clinton, deltatt på Davosmøter, etc. etc. Tallene er i hovedsak basert på FN-universitetet UNU-WIDERs rapport fra 2006.

Svar på dette

Jeg ser at flere reagerer på å bekjempe negativitet med negativitet (selv med en tåpelig kommentar om fleinsopp som viser total uvitenhet og ignoranse). Der er jeg helt enig! Tanken bak å sende inn en anmeldelse er ikke nødvendigvis å få noen dømt, men å sende et signal. Jeg synes selv ikke at noen fortjener å sitte i fengsel for noen meninger, men jeg synes folk som jobber mot menneskenes friheter og rettigheter må stilles til ansvar. Jeg mener at fengsel er et elendig virkemiddel, men det er nå den straffeformen vi i vårt usiviliserte samfunn har.

Jeg tror også at vi går i retningen mot å viske ut alle grenser - både når det gjelder land, rase og delvis kultur. Å ha dette som endestasjon er en flott ting, men vi må for all del passe på hvilken vei vi velger dit! Veien vi i dag går på er helt feil. Tanken om en énstatsløsning verden over går i dag på sentralisert makt. Ønsker man at verden skal være én må det inkludere like friheter og rettigheter til alle og enhver - en delt makt, ikke en sentralisert. Derfor mener jeg at vi må arbeide mot EU, en "union" som ikke gir annet enn mer makt til de som allerede har makt og mindre frihet til oss som allerede er lite frie. Parallelt som vi bekjemper negativiteten må vi arbeide for positiviteten - få folk til å våkne opp til hvem de er og hvordan vi etterlater vår planet til våre barn og barnebarn.

Svar på dette

Fine tanker og er enig i at fengsel skaper bare hardere kriminelle i stede for å lære de noe nytt og bedre .... jeg tror nok alle mener at en verden uten grenser er framtiden men som et slitt uttrykk sier ... en må begynne med de nære ting...... og selfølgelig med seg selv - joda - og hva så det er så mange punkter i VÅRT samfunn det burde gjøres noe med ...fex MOBBING og det er ikke alltid at de som gjør det er klar over at det er det de gjør ...... tror ikke de på sosialen mener at de mobber klientene sine men om de hadde hatt en liten snev av medfølelse så hadde de nok forstått hva de gjore ... måten vi snakker til hverandre på .... også her på nettet .... osv.

Svar på dette

Jeg tror heller ikke på slike behandlingsmåter.Men slik er det nå,om så totalt feilslått.Jeg liker tankene dine,de finner veien inn til hjertet mitt.Flott Andre!:-)

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

Nå er Renate og Oliver Baxter venner
for 11 minutter siden
HEI ALLE SAMMEN ,,, HAKKE MYE Å FORTELLE EGENTLIG ,,, Men må få lov å si en ting jeg synes om 2009 ,og det er det ligner utrolig på alle andre år. Ved nærmere ettersyn så priser jeg meg lykkelig over alle venner her og andre plasser som har kommet i…
for én time siden
for 2 timer siden
for 2 timer siden
for 2 timer siden
god jul,og glede i hjertet til alle sammen
for 2 timer siden
Nå er janneawhite og Anne Storrøsten venner
for 2 timer siden
Så flott. Har du vært til Crazy Horse Mountain?
for 4 timer siden
for 4 timer siden
for 4 timer siden
for 4 timer siden
Nå er Rathe og esther ama venner
for 4 timer siden
for 4 timer siden
for 4 timer siden
for 4 timer siden
Tor Håkon Eide God jul =)
for 4 timer siden
for 4 timer siden
Ingmar Hansen la til et blogginnlegg
Det er stille ute. Enda et lag med nysnø ligger der som en jomfrulig uberørt hinne, inviterer til å bli brutt. Jeg undres, finnes det snø i himmelen? Som de englene vi er, midlertidig her på jorden burde vi kansje lage "engler i snøen" nå når vi har…
for 5 timer siden
Say yes to whatever it is. Because if you say yes to it and then you get in the middle of it, and you say, "Uh oh, this isn't really turning out the way I wanted it to," then out of that is born another desire. And as you say yes to that, then it tu…
for 5 timer siden
Viktig det du poengterer her, Ada! :-)
for 5 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte