Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

André

Det er straffbart å jobbe for å få Norge inn i EU (8 - 21 år i fengsel)! Så hvorfor skjer det ingenting?

Dette kommer kanskje som et sjokk for noen, men det er faktisk ansett som en særdeles alvorlig kriminell handling å jobbe for at Norge skal innlemmes i en annen stat eller rike, som EU.

Grunnloven §1 sier:
"Kongeriget Norge er et frit, uafhængigt og udeleligt Rige. Dets Regjeringsform er indskrænket og arvelig monarkisk."

Straffeloven §83 sier:
"Den som rettsstridig søger at bevirke eller at medvirke til, at Norge eller nogen del av riget bringes under fremmed herredømme eller innlemmes i anden stat, eller at nogen del av riget løsrives, straffes med hefte i minst 8 år eller med fengsel fra 8 år inntil 21 år".

Enkelte kan kanskje si at ettersom EU er en såkalt union, gjelder ikke §83. Men i mine øyne er det liten tvil om at EU oppfyller både "fremmed herredømme" og "anden stat". I EU blir lover og direktiver uten mulighet for å nekte, vedtatt av andre lands politikere - ergo "fremmed herredømme". EU kan også på mange måter sees på som en"anden stat", ettersom det innad i EU er felles valuta, fri flyt av varer, fri inn-/utvandring, i stor grad felles lovverk, osv.

Så derfor er mitt spørsmål til dere, hvorfor skjer ingenting? Hvorfor blir ikke politikerene som jobber for å få Norge med i EU tiltalt? Hvorfor prøves ikke denne saken i rettssystemet?

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Utmerket Tor-J. Har også kastet meg inn i selvpiskingens verderkvegelser. Selv straffer jeg meg selv ved å pugge alle Nei-til-EU argumentene samt studere Branns plassering i Tippeligaen. Sammen med en god klunk fjorårstran gjør det samme nytten som 3 uker betinget. Og så er det ut på galeien igjen :-)

Svar på dette

Ok jeg vil også være med.Jeg straffer meg selv med alle ja argumentene.....Jeg elsker å være barnlig(nei ikke barnslig....barnlig)

Jeg som har så mye Lys & Kjærlighet har ikke nok til EU,har dere flere vittige avstraffelser?
hehehehe:-)

Svar på dette

*ssss* "swadaposten" .... utrolig bra!! Fikk jeg noe å le av i dag også...er det noen sak! Tror jeg skal bruke litt tid der jeg, så får jeg lese gjennom denne tråden ordentlig ved en senere anledning. Humor og latter er tross alt viktig det òg, en gang iblant hvertfall.

Svar på dette

Det er vel heller snakk om handlinger, ikke meninger her Odd Inge. At folkevalgte tar udemokratiske handlinger.(WTO EU EØS FN NATO osv) - Det var i utgangspunktet dette med Grunnloven §1 og Straffeloven §83 jeg reagerte på. Mange mener at EU ikke er langt unna å kunne kalles en stat - her snakker vi EU-sang, EU-flagg, EU-valuta, EU-grunnlov (selvom det formelt sett er omdøpt til Lisboatraktaten) og mer makt til EU-prosjektet på bekostning av nasjonalstatene. Det hadde forøvrig vært morro å prøvd flein for første gang, bare å si fra. ;)

Svar på dette

Mitt poeng Maple, er at enhver er fri til å kjempe for den europeeiske tilknytning som de selv brenner for. Spørsmålet som er sentralt for meg er hvordan Norge som nasjon kan bruke sine unike naturressurser, kunnskap, demokratiske tradisjon og nettverk til å gjøre verden til et bedre sted. Vil kanaliseringen av vår nasjonale bevissthetsenergi være bedre innenfor eller utenfor EU - that's the question. Det globale solidaritetsperspektivet er vi nødt å ta inn over oss - et perspektiv som våre grunnlovsfedre neppe ofret en tanke. Jeg mener definitivt at vi som nasjon må løfte blikket utover 1814-intensjonen og bidra til at det gis globale løsninger på globale problemer. Så får vi heller tillempe Grunnloven der det er nødvendig uten å få forræderstempelet trykt i panna.

Svar på dette

Jepp, og jeg deler din undring i forhold til om Norge som nasjon kan bruke sine unike naturressurser, kunnskap, demokratiske tradisjon og nettverk til å gjøre verden til et bedre sted. Det er mulig Grunnlovens paragraf 1 ses på som en "sovende paragraf" i likhet med for eksempel den kristne formålsparagrafen. Mye av lovverket vi forholder oss til i dag er ganske rustent, og store deler av det står i frigjøringsrusens tegn. Men jeg har tro på at vi kommer bra ut av det uansett, en eller annen gang..

Svar på dette

Vi kan da virkelig tenke på alle andre her i verden uten å gå inn i noen som helst form for GLOBALISERING!
Jeg mener at du er helt ute på tynn is når du for alvor mener at Norge ikke har deltatt i den store verden før Globaliserings-tanken ble publisert?

Da må jeg minne deg om å lese historien til våre landsmenn, både nært og laaaaaangt tilbake i tid! Det er helt historieløst å påstå noe i den retning. Det var faktisk veldig mange bakover i tid som hadde vært på kryss og tvers i verden, og jeg vet, ettersom min familie har sjøfolk i evindelige rekker bakover, at det har vært et positivt utbytte mellom vårt land og de fleste andre opp gjennom tidene.

Og så har du mage til å snakke om Solidaritet? Jeg undrer meg om du virkelig har forstått ordets innhold?

Svar på dette

Har jeg noengang antydet at Norge ikke har deltatt i den store vide verden før globaliseringsbølgen, AnjaRa? Det er i såfall en underlig fortolkning må jeg si. Jeg kan min historie, så du trenger ikke bekymre deg mer over det. Mitt anliggende er å påpeke at globaliseringen og EU er kommet for å bli enten om vi liker det eller ikke. Spørsmålet for meg er hvordan nasjonen Norge har tenkt å forholde seg til det som utspiller seg. Skal vi jobbe mot eller med den globaliseringsbølgen som skyller over oss? Hvordan kan vi best kanalisere våre unike gaver til verden? Hvordan kan vi best mulig utvise praktisk solidaritet (joda, har nok forstått betydningen) og stimulere utvikling for den tredje verden? Hvordan kan vi forhindre ytterligere forvitring av våre sårbare økosystem? Det ligger store muligheter for positiv innflytelse både innenfor og utenfor et forent Europa, og selv har jeg ikke konkludert på det spørsmålet. Jeg er derimot ikke overvettes begeistret for en surmagret mistenkeliggjøring av alle dem som er på Ja-siden i EU-debatten.

Svar på dette

"Det globale solidaritetsperspektivet er vi nødt å ta inn over oss - et perspektiv som våre grunnlovsfedre neppe ofret en tanke. Jeg mener definitivt at vi som nasjon må løfte blikket utover 1814-intensjonen og bidra til at det gis globale løsninger på globale problemer. Så får vi heller tillempe Grunnloven der det er nødvendig uten å få forræderstempelet trykt i panna."

Det er "det globale solidaritetsperspektivet" som det ser ut idag vi ikke kan ta inn over oss, Odd Inge.

Det andre: Les mitt innlegg annet sted her.

Svar på dette

Ikke for sine meninger, Odd Inge, men sine handlinger!
Ja, det er jammen meg på tide vi gjør noe med de som ikke bare motsier Grunnloven, det er da tillatt, men som tror de står over den og beviser det med å overtre den så kraftig at det er helt utrolig at det ikke er reagert FØR!!!?? Især når vi vet at folk som har hatt de samme tanker om diskusjons-temaet faktisk har blitt merket for livet av disse forbryterne som styrer landet vårt!

Du har all rett til dine meninger(det behøver jeg jo ikke fortelle deg), og jeg går ut ifra at du setter pris på denne retten? Den står også i grunnloven!

Men jeg tillater meg å undre om dette er oppegående diskusjons-teknikk? Og det gjelder til Tor-J også.

Svar på dette

??

Svar på dette

AnjaRa: Selv ser jeg ikke på Grunnloven som en hellig, ukrenkelig skrift som må stå uberørt til evig tid. En hver lov må tilpasses tidsepokes sentrale utfordringer. Å forholde seg til overnasjonalitet var ikke Eidsvoldsmennenes prosjekt - det tilhører vår tid og våre politiske organer. Nasjonenes rolle med å bygge verden er i ferd med å fase ut fordi de virkelig store globale spørsmålene krever en type makt og en beslutningsstruktur som er mer kraftfull enn hva den enkelte nasjon er i stand til å utøve på egenhånd. Heri ligger nye muligheter og nye trusler.

Vedrørende oppegående diskusjonsteknikk bør du tenke litt over dine egen diskusjonsteknikk som karakteriserer dem som styrer landet for forbrytere. Skal ikke si mer om hva jeg mener om det.

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

for 4 minutter siden
:-) det var fint......
for 9 minutter siden
for 13 minutter siden
Ann mari Halvorsen Gledelig jul og et lykkelig nytt år ønskes alle:) lys klem...
for 14 minutter siden
Ann mari Halvorsen og trine ble med i Inge sin gruppe
Dette er en gruppe for de som er interessert i forming, kunst og hobby aktiviteter. Her kan du komme med/få råd og tips innenfor det kreative.
for 14 minutter siden
Ha en konspiratorisk jul!!! :)
for 48 minutter siden
trine God jul alle sammen:)
for 53 minutter siden
trine har oppdatert sin profil
for 58 minutter siden
wow!!! Den der var snedig! Har noen her prøvd seg på den øvelsen? Hvordan gikk det? Puh, - ser litt slitsomt ut....
for 59 minutter siden
Nei og nei, Svein!!! Dette er ingen hval, men kvinnens skjønne, vidunderlige bakside :) God jul ;o)))
for én time siden
Karl Hansen la til et blogginnlegg
Ser du sola, du ola ser du månen nei det er overskyet i dag som i går vi med freidig mot over engen over bekken, for å hente ull. For tante pose satt og vevde pledd, som frelsesarmeens soldater skulle ha noe å sitte på, når de passet på gryta hennar…
for 2 timer siden
Marianne Bar har oppdatert sin profil
for 2 timer siden
Tony Samara How to face today's challenges and prepare | Tony Samara | www.tonysamara.org | http://www.youtube.com/watch?v=z1PUDbVtkuQ
for 2 timer siden
Tony Samara la til en video
for 2 timer siden
for 2 timer siden
for 7 timer siden
mmmm :)
for 7 timer siden
Jan Erik/ Janken vil kanskje delta i Kjetil Andrè Jacobsen sitt arrangement
29 mars 2009 at 18.00 til 27 mars 2010 at 19.00
Kjærlighetens Transformasjon... ~ online meditasjon & healing ~ Vi er på vei til å bevege oss inn i en ny Kjærlighetsbevissthet her på jorden... på denne reisen åpnes vi for en dypere del av oss selv! Kjærlighetens Transformasjon gir deg muli…
for 8 timer siden
Utrolig spennende lesning!
for 8 timer siden
9 november 2009 fra 21.00 til 22.30
LIVE Video meditasjon 9 nov 2009 kl. 21.00 - 22.30. Jeg vil igjen invitere til felles meditasjon. Passord: himmel (som alltid) Se www.morten-eriksen.no Trykk der på Video rommet. Hilsen Morten Eriksen.
for 8 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte