Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

André

Det er straffbart å jobbe for å få Norge inn i EU (8 - 21 år i fengsel)! Så hvorfor skjer det ingenting?

Dette kommer kanskje som et sjokk for noen, men det er faktisk ansett som en særdeles alvorlig kriminell handling å jobbe for at Norge skal innlemmes i en annen stat eller rike, som EU.

Grunnloven §1 sier:
"Kongeriget Norge er et frit, uafhængigt og udeleligt Rige. Dets Regjeringsform er indskrænket og arvelig monarkisk."

Straffeloven §83 sier:
"Den som rettsstridig søger at bevirke eller at medvirke til, at Norge eller nogen del av riget bringes under fremmed herredømme eller innlemmes i anden stat, eller at nogen del av riget løsrives, straffes med hefte i minst 8 år eller med fengsel fra 8 år inntil 21 år".

Enkelte kan kanskje si at ettersom EU er en såkalt union, gjelder ikke §83. Men i mine øyne er det liten tvil om at EU oppfyller både "fremmed herredømme" og "anden stat". I EU blir lover og direktiver uten mulighet for å nekte, vedtatt av andre lands politikere - ergo "fremmed herredømme". EU kan også på mange måter sees på som en"anden stat", ettersom det innad i EU er felles valuta, fri flyt av varer, fri inn-/utvandring, i stor grad felles lovverk, osv.

Så derfor er mitt spørsmål til dere, hvorfor skjer ingenting? Hvorfor blir ikke politikerene som jobber for å få Norge med i EU tiltalt? Hvorfor prøves ikke denne saken i rettssystemet?

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

jeg vektlegger det å samles til et rike. Det var det Hitler hadde planer om. og ja for hitler innebar det selektiv plukking av hvem som skulle få leve, undertrykking, slaveri osv osv osv..
Men Eu og Hitler deler en felles ting.. de skal samle europa og lage et rike. Eu gjør dette gjennom politikk. Håper du forstår det jeg prøver å si nå.
og tro ikke at jeg bagateliserer Hitlers sine verk, deres grusomhet er jeg fult klar over.

Svar på dette

Med all respekt,Tor Martin. Du kan ha dine personlige grunner for å være EU-motstander - det er ok. Men å likestille et europeisk samarbeidsprosjekt av frivillige nasjonalstater med nazi-imperialisme er den mest fordummende Nei til EU-argumentasjonen jeg noensinne har sett. Og det sier ikke lite.

Svar på dette

er ikke eu motstander

Svar på dette

Vel... dersom du ikke er motstander av det europeiske prosjektet som Hitler kjempet for... hvordan vil du vi skal forstå det?

Svar på dette

Tanken til Hitler var ikke dum, og den var enhver busniss nisse sin drøm. Grumsom var den absolutt, men Hitler skulle samle europa med makt + skaffe nok råvarer til å bygge sitt rike. Eu gjør det samme idag, uten gassing og drap på folk, men gjennom politiske reformer. Grunn tanken til eu er å skape et rike, en valutta, et maktstyre. Eu har fordeler og ulemper som alt annet her i livet. Men jeg mener norge kan nyte godt av et medlemskap. Vi lever fremdeles på 70 tallet på enkelte områder. Jeg er for medlemskap. Et stort åpent fellesskap har mange fordeler i mine øyne. Landegrenser er bare tull. Problemet med forening av nasjoner er at det blir så stort at det til slutt vil være vanskelig å ta hensyn til de små detaljene. Og det kan være svikt når det gjelder fattige, eldre, osv osv osv fordi det blir for mye kapitalisme. Ikke minst lokal politikk

Svar på dette

Hitlers prosjekt var basert på nasjonal tvang, EU baserer seg på overnasjonal frivillighet.
Hitler arbeidet for et homogent, rasereint Europa, EU arbeider for enhet-i-mangfold
Hitler ville ha fred gjennom undertrykkende maktstrukturer, EU gjennom handel og kulturutveksling
Hitler løste konflikter med vold og knebling, EU søker konfliktløsning gjennom diplomati og felles lovverk

Den all-europeiske idéen er først og fremst et fredsprosjekt som en gang for alle skal hindre krig mellom europeeiske land gjennom å fokusere mer på felles interesser enn på nasjonale ulikheter. Dette er et prosjekt som er kommet for å bli uansett hva vi her på bjerget måtte mene om det.

Svar på dette

Hitler og Eu er to motpoler som du så fint over her beskriver og jeg er fullstendig enig med deg. Men begge skulle forene Europa. Den ene gjennom makt , den andre gjennom fred.
Jeg skjønner at mitt innlegg er provoserende.. det var også meningen :)

Svar på dette

oki, Tor Martin, ser tegninga. Likefullt... det er stor forskjell mellom voldtekt og tantrisk sex, selv om begge aktivitetene søker å forene mann og kvinne.

Måtte vi alle arbeide for å forene det som samler og bygge ned barrikadene mellom oss og dem. Med ønske om en fredelig dag :-)

Svar på dette

Mennesket har ingen fiender. Kun når politikk blandes inn har vi det. Det er utrolig hva mennesker gjør fordi et annet menneske ber dem om å gjøre det. Og det er så merkelig å se på hvordan enkelte mennesker klarer å se mennesket som er på den andre siden ( fienden) . Et godt eksempel er hva som skjedde i skyttergraven under 2. verdenskrig da tyskere og allierte kom opp og feiret julaften sammen. Spiste mat, snakket, sang, danset og dagen etterpå skjøt de på hverandre igjen for å drepe. For meg er dette veldig gripende. Jeg så og en gang en bosnisk snikskyter som gråt etter at han hadde skutt ned noen mennesker. Han sa at dette var mennesker jeg lo og gråt sammen med for noen uker siden. Det hele er absurd. Alt vi mennesker ønsker er fred.
Paradoksalt nok er fredelige samfunn noe vi må kjempe for. Europeiske land har en tusenårig tradisjon med å ligge i krig med hverandre, hvor fred har vært unntaket. Gjennom det all-europeiske samarbeidet de siste 50 årene, så er det i dag utenkelig at England, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania skal gå til krig mot hverandre og dra resten av verden inni uføret. Dette er historisk unikt - vi må ikke glemme det.
John F: Med europas konfliktfylte historie i minne, er det for meg et under at EU-samarbeidet går så bra som det gjør. Vissnok må nasjonalstatene avgi makt og svelge noen kameler ved jevne mellomrom, men tror det er verd det, Jeg er absolutt for at Norge skal være med å bidra til å oppfylle den kollektive drømmen om et sammensveiset europa som skaper noe sammen fremfor å velge konflikt og vold.

Jeg tror på en overnasjonal, global styringsenhet koblet sammen med en løsere nasjonalstat og desentralisert makt i mindre regioner - en struktur som vil kunne sikre jordas bæreevne, bevare det kulturelle mangfoldet og stimulere lokal vareproduksjon. Jeg tror EU kommer til å bli lokomotivet i denne utviklingen.

Som ventet dukker det opp nasjonalistisk retorikk som sutrer over tapt innflytelse, men jeg ser på det som stemmer fra en svunnen tid som aldri vil komme tilbake.

Svar på dette

John F: EU er jo ikke en paraplyorganisasjon for nasjonalstater som er hjertens enige om alt. Både organisering og strategiske prioriteringer er det ulike meninger om, og den interne uenigheten lammer EUs endringskraft og fører til mer byråkrati enn sunt er. Som salige Per Borten sa det: "Det er ikke enkelt å bære sprikende staur". Spørsmålet vi må forholde oss til er jo ikke om EU skal avvikles eller ikke, men om hvilken rolle Norge skal spille i det nye Europa

Er forøvrig enig med deg - vi må ikke forledes til å tro at vi kan få til avtaler med EU uten å gi noe tilbake. Kostanden ved å instistere på en hard-core nasjonalisme, vil uvergerlig føre til europeisk isolasjon og ignorante skuldertrekk fra dem vår velferd er så avhengig av.

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

for 4 timer siden
mmmm :)
for 4 timer siden
Jan Erik/ Janken vil kanskje delta i Kjetil Andrè Jacobsen sitt arrangement
29 mars 2009 at 18.00 til 27 mars 2010 at 19.00
Kjærlighetens Transformasjon... ~ online meditasjon & healing ~ Vi er på vei til å bevege oss inn i en ny Kjærlighetsbevissthet her på jorden... på denne reisen åpnes vi for en dypere del av oss selv! Kjærlighetens Transformasjon gir deg muli…
for 4 timer siden
Utrolig spennende lesning!
for 4 timer siden
9 november 2009 fra 21.00 til 22.30
LIVE Video meditasjon 9 nov 2009 kl. 21.00 - 22.30. Jeg vil igjen invitere til felles meditasjon. Passord: himmel (som alltid) Se www.morten-eriksen.no Trykk der på Video rommet. Hilsen Morten Eriksen.
for 4 timer siden
for 5 timer siden
for 5 timer siden
for 5 timer siden
Lightsoul la til 11 bilder i albumet "Min familj"
for 6 timer siden
Vern om naturen
for 7 timer siden
Lightsoul har oppdatert sin profil
for 7 timer siden
Ikke glem yoga praksisen i julen
for 7 timer siden
Kundan Rockstad har oppdatert profilbildet sitt
for 7 timer siden
for 7 timer siden
for 7 timer siden
Ann Finnvik God jul!
for 7 timer siden
liv-astri Ønsker alle en fredfull og magisk julehøytid <3 !
for 8 timer siden
Jeg spør meg selv: "Hvis det faktisk var en flygende pyramide over Moskva forleden dag, ville ikke myndighetene gjøre alt for å skjule dette?" (kanskje det er derfor det kun eksisterer noen få klipp på youtube..) Myndighetene kan da aldri i verden i…
for 8 timer siden
Eva-Beathe Jensen har oppdatert sin profil
for 8 timer siden
for 8 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte