Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

André

Det er straffbart å jobbe for å få Norge inn i EU (8 - 21 år i fengsel)! Så hvorfor skjer det ingenting?

Dette kommer kanskje som et sjokk for noen, men det er faktisk ansett som en særdeles alvorlig kriminell handling å jobbe for at Norge skal innlemmes i en annen stat eller rike, som EU.

Grunnloven §1 sier:
"Kongeriget Norge er et frit, uafhængigt og udeleligt Rige. Dets Regjeringsform er indskrænket og arvelig monarkisk."

Straffeloven §83 sier:
"Den som rettsstridig søger at bevirke eller at medvirke til, at Norge eller nogen del av riget bringes under fremmed herredømme eller innlemmes i anden stat, eller at nogen del av riget løsrives, straffes med hefte i minst 8 år eller med fengsel fra 8 år inntil 21 år".

Enkelte kan kanskje si at ettersom EU er en såkalt union, gjelder ikke §83. Men i mine øyne er det liten tvil om at EU oppfyller både "fremmed herredømme" og "anden stat". I EU blir lover og direktiver uten mulighet for å nekte, vedtatt av andre lands politikere - ergo "fremmed herredømme". EU kan også på mange måter sees på som en"anden stat", ettersom det innad i EU er felles valuta, fri flyt av varer, fri inn-/utvandring, i stor grad felles lovverk, osv.

Så derfor er mitt spørsmål til dere, hvorfor skjer ingenting? Hvorfor blir ikke politikerene som jobber for å få Norge med i EU tiltalt? Hvorfor prøves ikke denne saken i rettssystemet?

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Ja det var faktisk et fint perspektivet Rune. Jeg kan også se slik på det, men blir så skuffa over hemmeligholdelse og udemokratiske avgjørelser at jeg tror jeg må ta meg et stev..

Svar på dette

Jeg tror ikke EU er løsningen.Vi kan samarbeide uten alle disse navnene som ulike land er medlemmer av.Og da tenker jeg ikke bare på EU.Greit hadde vi kalt organisasjonen redd barna,hadde det vært et annet utgangspunkt.De måtte vinklet fordelene helt annerledes en det de gjør nå.Dessuten som jeg har forstått plukker de land (EU)ut etter hva de ønsker og utelukker land de ikke ønsker.Så enheten ligger ikke her ,men i noe som er mye større ,en organisasjon som ikke har noe navn men som bare er:verdensbefolkning.

Svar på dette

et godt poeng Øyvind. Vi kan sikkert si nei til alt som er globalt, men da lukker man samtidig øynene for at de utfordringene kloden står overfor - fattigdom, klimakrise, utarming av økosystemene, redusert biomangfold, økonomisk utnytting - alle som en er globale utfordringer og kan kun løses globalt gjennom overnasjonale organer som kan skjære igjennom nasjonale og institusjonelle ideologier og egeninteresser. At vi alle er i samme båt i én integrert verden er det ikke så mange som har tatt innover seg enda. Derfor er det viktig å ikke bare fokusere på globaliseringens mange trusler, men også ta inn over oss nødvendigheten av et større forpliktende samarbeid utover landegrensene.

Svar på dette

Nei, Odd Inge.
Det finnes andre måter å gjøre det på. Det du tar opp har faktisk vært agenda i disse internasjonale foraene i en menneskealder, og hva er det gjort? Jo det skal jeg si deg... Pengemakta har organisert FN, WTO, WHO, NATO EØS og lignende for det meste unyttige, oversitterier som HOVER inn våre penger og bruker dem på seg selv og sin egen panserstyrke, uten å gjøre noe annet enn å SPY ut fabrikk-søpla si over vanlige folk og kalle det "medisiner", "vaksiner", "tillatte tilsetningsstoffer" i mat og drikke, "jordforbedringsemner"(som utarmer og forgifter jorda) og "skadedyrbekjempelser" som utrydder like mange mennesker som insekter +luft og vann! Ta fra dem ALLE midlene de har ranet til seg for evig og alltid! Det er ikke dårlig gjort engang!
Legg ned alle våpenfabrikker og militærer, og sats umiddelbart på et system U T E N penger eller byttestykker. Gi og ta med samme selvfølgelighet, men du blir ikke mett på penger, du kan ikke bo under en dollarseddel!

Kjærlighet, omsorg, giver- og mottaker-glede og arbeidsglede, oppmuntring, medmenneskelighet, hjelpsomhet er faktisk det som skal til! Hverken mer eller mindre!
Hvordan folk skulle få tiltak til å jobbe? Jo, ved å vite at ALT ER BRA, Du er verd! Ta den tiden du trenger, vi venter til du er parat:) Vi går sammen, for da gjøres det så bra:)
Og du - denne verden er IKKE I N T E G R E R T! ...... Den er 1! EN ENHET. EN KLODE! Vi er uttrykk for hverandre på forskjellige nivåer, med forskjellige utfordringer, men vi henger også sammen på flere forskjellige vis.

Om du har kikket innom siden min noengang så står det "Alt henger sammen med alt".

Vi behøver ikke ei krone for å leve noen plass, og ingen overstyrer som forteller oss hva vi skal gjøre og hva vi ikke får! Utopi? Det er fullt gjennomførbart. Om vi bare blir kvitt det største fengslet av alle - pengene. Om jeg er gal? Det intresserer meg ikke om noen tror det. Det styrker meg bare :)

Svar på dette

AnjaRa: Du starter med å peke på utøvelse av grådighet og ødeleggelser i utviklingens navn. Det kan vi skrive bindsterke verk om. Kritikken mot den overivrige pengemakten kan vi dele. Også ditt perspektiv om at alt henger sammen. Livsveven er et integrert i en sømløs enhet - det er bare så få her i verden som kan forstå dybden av dette. Men når vi først starter å erkjenne at en beslutning i et styrerom i Norge kan skape lidelser og undertrykking av barn i India, når et giftutslipp i Atlanterhavet kan føre til kreft hos eskimoer på Grønland - ja da begynner vi å se konturene av et globalt nettverk av konsekvenser som dypest sett angår oss alle. Verdens helse blir min og din helse. For meg handler ikke globaliseringen bare om handel og økonomiske transaksjoner selv om dette også er viktige elementer for en helhetlig verdenspolitikk. Min globaliseringsversjon handler først og fremst om en erkjennelse om at nettverket av konsekvenser ikke kjenner nasjonale og institusjonelle grenser, og at vi i enda sterkere grad må søke å få på plass et felles sett av regler på tvers av nasjonene som kan ivareta jordas økosystemiske helsetilstand. Vi trenger flere ledere og aktivister med en livssentrisk bevissthet som kan ta et globalt ansvar og se internasjonaliseringens muligheter - ikke bare dens trusler. Jeg velger å være optimistisk på Gaias vegne og ønsker å arbeide med de krefer som vil dreie globaliseringsbølgen mot et verdensomspennende inkluderingsprosjekt. Og dem begynner det å bli flere og flere av.

Svar på dette

Jeg ser hva du skriver, Odd Inge, og jeg er helt enig i det meste av det du sier. Vi har likevel forskjellig synspunkt på hvordan komme til det målet som vi er så skjønt enige i, om jeg har forstått deg rett.
Jeg er med i prosjekter i alle verdens kontinenter. Jeg har spist og dyrket økologisk i over 30 år, handler fairtraid/økologisk/biodynamisk/nærprodusert, bruker ikke deodorant, tannkrem, kosmetikk, syntetiske klær o.a. og har kildesortert i 30 år. Fikk 2 kommuner til å starte opp full kildesortering på sen 80-tall, aleine! Har undervist matbutikker ang økologisk mat i 20 år- gratis, og åpnet øynene på den(nå) mest økologiske/fairtraid matbutikken jeg vet om i Norge, i min handlekrets ! Jeg har alltid synes det var viktig å feie for egen dør først. Har du feid for din dør?

Dessuten var spørsmålet: Det er straffbart å jobbe for å få Norge inn i EU (8 - 21 år i fengsel)! Så hvorfor skjer det ingenting?

Og det er det denne diskusjonen handler om. Vi får prøve å holde oss til sakens kjerne. Og som jeg har antydet før, så er det etter mitt syn kjempeviktig at vi får ryddet opp i eget hus(også politisk)og vekket beboerne så de kan ta våkne valg utfra virkelige alternativer. Og for å gjøre noe for verden må vi først gjøre noe skikkelig oppvask her hjemme på berget. Ellers har vi heller ingen troverdighet ute, skjønner du vel?

Jeg er ikke et øyeblikk redd for menneskene i verden! Og som det ble antydet tidligere her inne(han som antydet det er forresten EU-tilhenger har jeg sjekket ut), tror jeg ikke et øyeblikk at alle og enhver er ute etter å sluke oss, men det innebærer heller ikke at jeg er blind for det som virkelig kan skade oss. Og da mener jeg ikke bare Norge, men hele Verden.
Jeg liker ikke den klamme handa som har tatt kvelertak på store deler av hjemmearenaene til alle vennene mine, og som viser seg å ha forgreninger i vårt eget land! Det går fint å ha flere tanker i hodet samtidig, men det er bevist at ingen kan fokusere på mer enn 1 ting av gangen! Her i denne tråden er det dette som gjelder.

Ha en deilig week-end alle sammen:) Det skal jeg :) :)

Måtte kjærlighetens lys gjennomtrenge mørket, så alle mine søstre og brødre våknet og ble styrket av dets gjennomtrengende, healende stråleglans!

Svar på dette

Godt å se at du er miljøbevisst og tar et personlig ansvar for å skape en bedre verden, AnjaRa. Så over til saken: Det er domsstolene som til syvende og sist avgjør hva som er lovstridig eller ikke. I denne tråden etableres det som et ubestridelig faktum at å kjempe for et EU-medlemsskap er lovstridig. Dette er hva jeg har forstått en ugyldig lovtolkning fra et juridisk ståsted. Så kan jo vi være uenige eller ikke i domstolenes vurderinger av loven.

Nå er det kanskje mer interessant å argumentere for eller imot EU-medlemsskap fra et moralsk og verdimessig ståsted og spørre oss hvilke interesser vi ønsker å fremme og hvilke skapninger vi ønsker å inkludere i våre moralske vurderinger - og ikke minst bli mer kjent med de ubevisste strømninger i oss som så sterkt forakter den andres posisjon. En slik bevisstgjøring på de sinnskreftene som er i spill vil kanskje gjøre EU-diskusjonen litt klarere?

Et lite hjertesukk om våkenhet: Å være våken betyr ikke at man tar et bestemt standpunkt i en sak. Å være våken er å åpne seg opp for alle aspekter ved virkeligheten, og ikke la personlige preferanser slukke lyset som skal åpenbare det vi ikke liker.

Svar på dette

så flott med alt man gjør av endringer selv..er så superglad for at man har mulighet til å kjøpe økologisk mat,forskjellen på økologisk dyrket mat til konvensjonell er fullstendig slående..DET BURDE KUN VÆRE ØKOLOGISK MAT!!
Har selv jobbet litt med det,og vet hvor mer krevende det er jobbmessig,men da hadde man kunnt ansette flere mennesker,jeeeeeeeeee....arbeidsplasser..
vi vil aldri bli venner med oss selv før vi blir venner med naturen igjen...det er ett veldig viktig kjærlighetsprinsipp,helt grunnleggende å ikke bare være glad i seg selv for å kunne være glad i andre,men være glad i skaperverket,opprinnelsen vår..akkurat som vi er glad i far og mor.

men det var en digresjon de lux ,,men NEI til Eu,lenge siden jeg var aktiv eu motstander nå..men husker kreftene i folket..håper vi ikke resignerer mer og mer..

Svar på dette

Øyvind - BLE litt for ivrige?
De har vært fryktelig utolmodige i lang tid nå, har du ikke fått med deg pandemiene og sabelraslingene de prøver å skremme skiten av folk med, du da? For at vi skal be på våre knær om å få disse totalt unyttige vaksinene(de første som døde var leger som ville være før var), og gjerne tusle under den beskyttende vingen/sverdet til EU.

Men jeg er enig i det du men spesiellt Rune kommer med her over. Det er faktisk ikke noe motsetning i å kjempe for åpenhet og lovlydighet blant våre politikere OG samtidig ønske en oppegående, bevisst klode.

Hm... kom til å tenke på noe i ei viss bok.... om at de første skulle bli de siste, og de som var øverst skulle havne nederst(utrolig gammelt uttrykt, men). Det setter jo ting i et litt oppløftende lys, selv om jeg egentlig missliker sterkt at det gjøres forskjell på NOEN, OG at jeg ikke stoler på mer enn det en mark kan få i seg på 1dag av den boka, da:)

Ja,ja... forresten.. hva med å dra dem for FOLKE-retten, og så la dem få vise sin anger ved å gi seg sine egne straffer? - med OSS ALLE tilstede?.... nei, det ville vært noen som ikke hadde klart å holde fingrene fra skjeftet.... nei, vi skulle kanskje gitt dem 1 måneds husleie, mat og litt lommepenger, bedt dem gå ut å finne seg en plass å leie husvære (det de hadde har gått tilbake til folket de lurte)! og så skaffe seg jobb innen mnd var slutt? Men vi kunne trøste dem med at vi skulle følge dem nøye og at de skulle bli beæret med Borgerlønn til neste år? :):)

Svar på dette

JA, verden skal inn i den nye tid med samarbeid på ALLE plan. Grenser skaper klassifiseringer, distanse og fordommer mellom mennesker. Med tid og stunder må vi alle se at KUN samarbeid og det å se hverandre som brødre, er eneste vei, eneste løsning for JORDENS fremtid.
Den globalisering vi hittil har sett har ikke bare vært av det gode, men den NYE tid skal vise oss at veien må vi gå SAMMEN, ikke i opposisjon mot hverandre. Lederne vil ha oss til å drepe hverandre.
Land mot land, blokker mot blokker. Vi skal vise dem at grenser og stengsler ikke lenger er noe vi vil ha, men åpenhet, dialog, rettferdighet og felles ansvar.Til vi har kommet dithen at vi innser at vi er EN verden.
Alle har vi rett til den jord vi ble født på, reise hvor vi vil, bo hvor vi vil.
Helt flott det du sier RUNE :-) Det er dit vi skal, det er det vi må innse <3 INE

Svar på dette

Da begynner vi med den norske våpenindustrien:-)Et stev for det!!

Svar på dette

Det er klart at alle fornuftige folk ser at vi er i samme båt og at grenser kan skape krig osv.
Problemer er bare at slike fornuftige tanker og fakta blir brukt, til å skape en enhetlig fascist-stat.
Noen problemer er reelle, andre skapes, konstrueres og propaganderes, nettopp for å rettferdiggjøre innførelse av slike systemer som innføres etter agenda i dag. De systemene er korrupte og råtne.
Selv om også jeg kan være enig i fine tankene som noen kommer med her, så ser jeg klart nok til å se at dette er eksakt de samme tanker som brukes/misbrukes for å innføre regimet som vi ser konturene av nå. Dersom dette er i tråd med hva dere ønsker og står for her, da er jo tingene såre vel.

For meg og mine likesinnede her i Miklagaard, er dette vi ser konturene av helt horribelt..
Men det var nå engang derfor vi sa: "Stopp verden vi vil av" - fordi vi ikke likte utviklingen, allerede da.
Så vi ble værende her, tilbaketrukket her i det gamle Miklagaard, dvs i fortiden og fordi vi foretrakk ting som de var dengang.. det er fra dette perspektiv jeg og alle mine her i Miklagaard uttaler oss.
Det har vært nevnt noe om at en del av mitt snakk kan være helt avlegs osv, verden går fremover.
Akk ja, det gjør den, mye har skjedd av både positive og negative ting, det er sant.
Vi måtte jo også forsake de positive tingene ved utviklingen da vi hoppet av i tid og rom her i Miklagaard, rett og slett fordi vi ikke ville være med videre. Dere andre har jo gått videre.

Så jeg beklager min innblanding og gammelmodige synspunkter her fra Miklagaard, som dere jo i dag kaller Istanbul, men jeg befinner meg altså ikke i dagens Istanbul, men i fortidens Miklagaard.
Dere er sikkert mer på linje med de agendaer som er i verden i dag, og da er jo alt greit.
Da får dere det som dere vil. Dere får deres globale greier og enhet, for meg er slikt uklok agenda.
La da utviklingen gå sin gang, vi valgte en gang å ikke være med på den, så da er det bedre vi trekke oss tilbake her for oss selv, i det gamle Miklagaard, og ønske dere andre - Lykke til!

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

Erlend nyskjerrig
for 7 minutter siden
Nå er Erlend og esther ama venner
for 8 minutter siden
for 8 minutter siden
Dette var da et forferdelig syn.... Velbekomme, alle griseelskere!!!
for 11 minutter siden
Ja kjære venner. Da er det snart på tide med julemat. Bare å forsyne seg.
for 18 minutter siden
for 32 minutter siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden
So the big question is, "Well, do I just dump all those unwanted things and try to start fresh?" And we say, no. You just set the Tone, where you are, by looking for things to appreciate. And by setting your Tone in a very clear deliberate way, anyt…
for 2 timer siden
for 3 timer siden
for 3 timer siden
for 3 timer siden
Nå er Multiorgasmic og Oliver Baxter venner
for 6 timer siden
Mye pes det var om et enkelt ord her. Er vel så enkelt som at noe er rent eller urent. I mer eller mindre grad. Like så mye som rent vann og urent vann. Eller rene aurafarger og skitne (urene) aurafarger. For mange synkronisiteter mellom aurafarg…
for 7 timer siden
for 7 timer siden
Tonje ble med i Tina sin gruppe
De som er interessert i steiner og steinenes energi. Har du erfaring eller lurer på noe om steiner kan du skrive det her. Jeg vet ikke så mye om steiner selv, men syns det er spennende. Har også samlet noen steiner selv.
for 9 timer siden
John Andre Fredriksen Tyrgard er nå et medlem av Alternativt Nettverk
for 10 timer siden
for 10 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte