Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

ThOMas

Att ha en älskare/älskarinna - hur får man det att fungera?

Jag har följt en del resonemang kring hur sex hänger samman med romantik, vilka band sex skapar mellan människor, och så vidare. Ofta så förespråkas en relationsform där man är varandras vänner och älskare - utan att man för den skull är tillsammans i ett romantiskt förhållande. Till exempel Osho-rörelsen förespråkar ju "gränslös kärlek" och målar upp en utopi där man ska kunna älska varandra och älska _med_ varandra utan att uppleva en samhörighet där man behöver trohet för att inte bli sårad. Jag tycker det verkar superlogiskt i teorin: "Klart man kan ha ett platoniskt förhållande och i tillägg lite fysisk intimitet när lusten faller på, utan att det betyder något mer än 'bara sex'..."

I verkligheten verkar det vara betydligt mer komplicerat. Det är som att Osho har glömt något. I mitt eget liv så verkar det snarast omöjligt; varje, och jag menar _varje_, gång som jag har haft den typen av öppet förhållande med någon så har det varit dysfunktionellt. Antingen så har hon blivit kär i mig, eller så har jag blivit kär i henne, eller så har jag hamnat i ett förhållande där man inte bara är vänner och som är under press av en schizofren märklig känsla av "samhörighet med någon som man inte hör samman med".

Liksom obehag och sårade känslor, snarare än gränslöshet och frihet.

Det vanligaste är att jag är/blir kär i henne och känner mig olycklig eller utnyttjad av att inte få trohet i relationen - trots att jag medvetet har gått in i förhållandet utan förväntningar, med ett totalt förkastande av normer och konventioner och med en övertygelse om att jag inte ska utveckla den "djupare" typen av känslor man har när man är kär i någon. Och särsklit irriterande är det att som MAN behöva bli så väldigt kär och sårbar hela tiden. Jag menar, skulle inte det vara en "feminin" känslofunktion?

Är det någon där ute som har råd att ge - vad är det som krävs för att man ska kunna ha en älskarinna som man inte är tillsammans med, utan att det blir så oerhört mycket känslomässiga komplikationer? Smidigast hade väl varit om man kunde _välja_ vem eller vilka man skulle bli, vara eller upphöra att vara kär i. Uppenbarligen är kärleken en starkare kraft än så.

Om någon kan ge mig svar så är det healing för mitt hjärta.

Gott nytt år, med mycket kärlek och medvetenhet!

Thomas

Del

Diskusjonen er stengt for flere svar.

Svar til denne diskusjonen

I praksis kan jeg ikke se at ubetinget kjærlighet finnes i den verden vi lever i. Vi setter alle betingelser som hindrer fri utfoldelse av ubetinget kjærlighet.

Ellers trekker du frem de negative sidene ved partnerskap eller ekteskap. Et samboerforhold er jo ment å være en slags troskapspakt hvor man blir enige om felles leveregler og verdier å etterleve mens man er i forholdet. Jeg tviler på at det å elske med en annen kvinne inngår i disse levereglene. Alternativt er jeg i stand til å forestille meg et forhold med en så høy kjærlighetsfrekvens at bindinger og sjalusi ikke eksisterer. Da vil det å elske en tredjepart være en naturlig ting. Men det vil i såfall være avklart på forhånd.
Mine tanker her er at skal noe være avklart på forhånd må man vite hvor langt begge er kommet i å akseptere, forstå sitt eget ego....
Sjalusi, misunnele er eget ego, som andre ofte må lide under. Kan man avtale å hjelpe hverandre med dette, så tenker jeg man er langt på vei....

Jeg taler ikke vondt om ekteskap. Har hatt et på 17 år, men da det manglet vekst,var det tid for å vokse videre i andre relasjoner...Takker for det....
Du har helt rett i denne tanken!
"i mitt rike tar man ikke til ekte"- sa mesteren - altså har man ikke der behov for å eie et annet vesen. På vårt niva er vi låst genetisk/dna-messig til å krige om alt - ut fra eiebegjæret, som ligger nedplantet i vårt DNA. Men "meningen" er at ånden i oss/sjelen - som søker ¨å bli ren kjærlighet - skal overstyre dette - og DA er vi etterhvert hevet over disse "primitive" følelser. Veien dit går gjennom mange smerter...
Enig. Dette er også min virkelighetsoppfatning idag. Jeg er i stand til å forestille meg en høyere virkelighet enn den jeg lever i. Men jeg tror samtidig at de fleste av oss har et stykke å gå før vi kommer dit.
Det stykket vi skal gå , tenker jeg vi kan velge.
Vi er skapere av egen virkelighetsoppfatning...

Hvis min neste elsker skal være etter en "Jordisk begrenset avtale", må jeg innrette meg etter mitt valg. ( mange orgasmer )
Skulle min neste elsker være etter mine begreper om den Universelle kjærlighet....er det mulig jeg fortsetter som i dag.....( Nå min himmel ) *smiler*
Jeg har lenge vært inneforstått med at jeg skaper min egen virkelighetsoppfatning ja. Og ikke bare det men også det fysiske livet jeg lever.

Men trenger det å være en motsetning mellom mange orgasmer og himmelen :-) Hvorfor ikke begge deler.
Erlend.
Jodet er nok helt sikkert mulig, og jeg skal manifistere det, men jeg savner å høre om disse " himmelske orgasmene " i den variant jeg snakker om.

Min opplevelse er så langt borte fra det orgasmiske som vel mulig....
Så vet jeg også at kunne jeg velge, ville det ikke bli orgasmene.
Den rene Væren eksistensen er sååååå mye ......ubeskrivelig......at å skulle avslutte den med f. x en orgasme, er som å ta oppvasken etter en bedre gourmet middag...

Men en vakker dag.....:-)
Hmmm....sitter å tenker litt her på den egentlig. Jeg trur det fakktisk er fullt mulig å ha et slikt forhold uten å få følelser inne i bilde så lenge det er kun begjæret. Hvordan man får det til, vel trur det ligger på en måte for den enkelte person hvordan man takler det eller ikke. For de fleste ville det nok komme følelser inn i bilde, men hvis det er to personer som fakktisk ikke tiltrekkes av hverandre på den måten enn kun sex så vil det jo kun bli sex og ikke noe annet. Man vet jo egentlig hva man tiltrekkes av sexuelt og hva man tilltrekkes av når det kommer til kjærlighet. Man vet hva mna vil ha i en person. Hvis da den man har et sex forhold til ikke har de egenskapene eller andre ting man vil ha av en person man vil ha resten av livet så er det jo ingen sak. Når følelser oppstår kan det også ha noe med at man ser div hos personen man fakktisk liker veldig godt og ser også at de tinga er jo det jeg vil ha i en person. Er vel derfor man har en tendens til å falle for den man i begynnelsen kun hadde et sex forhold til.
Jeg har ikke lest alle kommentarene, men må si at jeg synes det er rart at det er et mål å ikke bli glad i..Kjærlighet har så mange former, tider og er jo egentlig fri. Kjærlighet er jo der uansett, så i steden for å fornekte den, er det vel bedre å elske om det bare er for et øyeblikk. For min del er sex uten følelser ren løgn, jeg har ikke sex med folk jeg ikke liker og i det jeg sier at jeg liker et annet menneske er det for meg en form for kjærlighet.
Kjærlighet og det å elske er ikke nødvendigvis noe som skal vare lenge, et helt liv, å elske kan vare en dag, to mnd eller hvor lenge som helst. Jo visst gjør det vondt å elske uten å bli elsket igjen, men jeg tror at når en åpner opp for kjærlighet, den fri kjærlighten, der en kan si at "If you love somebody set them free" virkelig er en sannehet for enn, så vil en oppleve at kjærligheten blir værende i form av en partner eller ev. flere om en har elskere/elskerinner.

Jeg personlig er lykkelig gift nettopp fordi at vi begge bygger vårt forhold på frihet. Vi er sammen fordi vi ønsker det og vil det. Det er så mange som vil eie, er redde for å være alene, er sammen på grunn av barna osv osv, men om en er sammen fordi en velger det, blir det i min verden veldig annereldes.
Livet består av perioder, og vi har i perioder hatt felles elskere/elskerinner og i andre perioder hatt elskere/elskerinner hver for oss, alt i det åpne, uten løgn og fortielser. I andre perioder igjen er vi bare sammen vi to, fordi det da føles rett å gjøre det...Vi elsker hverandre og de menneskene vi har fått dele mange gode opplevelser med...Min erfaring er at det lønner seg å åpne opp for kjærligheten..da flyter den fritt og uhemmet, uten sjalusi og vonde følelser..
godt nytt år til deg thomas. jeg vil gjerne dele litt av meg med deg. jeg har ingen problemer med å ha en elsker. har d nå, og det er bygd på et utrolig godt vennskap, og en gjensidig respekt. ingen av oss har noen eie trang, vi trives godt som single, men kan like godt kose oss med et glass vin, som en god runde i senga.:-)( ikke for å være grov alså). mitt råd er å finne en jente som deler ditt syn, enkelt og greit. min elsker er også min beste venn. vi har hadt d slik i maange år. når vi er i firhold en av oss, så respekterer og gleder vi oss over hverandres lykke, for ingen av oss er av d utro slaget, men er vi alene, er sex og nærhet like naturlig for oss å dele som å puste nesten:-)) d gir oss begge den nærhet og kjærlighet vi trenger, uten noen krav, vi bare er...:-)) så lykke til kjære deg:-) varm klem fra en enkel jente:-)
Tack för att du delar med dig Gry...
Men jag förstår inte... "min elsker er også min beste venn." Då skulle man väl kunna kalla honom för din "kjæreste venn"? Eller helt enkelt kjæreste? Men när det kommer till ett fast förhållande så vill du hellre ha det med någon annan?! Va...? Hur går det till och varför?

Total förvirring...
kan forstå at dette kan bli litt forvirrende.. skal prøve å forklare:-). jeg har en enorm kjærlighet for denne mannen, vi passer sammen som sex partnere, og som bestevenner, men vi hadde aldri klart og være kjærester. vår kjærlighet er på et annet plan rett og slett. den er på d stadiet hvor all eiertrang oppheves, samme hvor han går hen her i livet, vil jeg elske ham, men ikke på den samme måten som jeg elsker en kjæreste.. jeg har ingen problemer med å sex med noen uten kjærlighet heller, en feil med meg er vel kanskje at jeg ikke tar livet så veldig alvorlig når d kommer til d å dele sexuelle erfaringer med noen, jeg liker d, og synes d er morsomt. og forstår ikke at følelser absolutt må være så i bildet hele tiden. d betyr nå ikke at jeg vil ha sex med noen hvor kjemien ikke er der, men for meg er sex en naturlig stimuli, fpr å bli kvitt knuter av stress og mas i hverdagen...og der kommer min beste venn inn i bildet, for der slipper jeg krav om å gi, noe jeg ikke har å gi bort...dette ble kanskje litt rotete forklart, men håper du forstår hva jeg mener.:-)

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

for 4 minutter siden
:-) det var fint......
for 9 minutter siden
for 13 minutter siden
Ann mari Halvorsen Gledelig jul og et lykkelig nytt år ønskes alle:) lys klem...
for 14 minutter siden
Ann mari Halvorsen og trine ble med i Inge sin gruppe
Dette er en gruppe for de som er interessert i forming, kunst og hobby aktiviteter. Her kan du komme med/få råd og tips innenfor det kreative.
for 14 minutter siden
Ha en konspiratorisk jul!!! :)
for 48 minutter siden
trine God jul alle sammen:)
for 53 minutter siden
trine har oppdatert sin profil
for 58 minutter siden
wow!!! Den der var snedig! Har noen her prøvd seg på den øvelsen? Hvordan gikk det? Puh, - ser litt slitsomt ut....
for 59 minutter siden
Nei og nei, Svein!!! Dette er ingen hval, men kvinnens skjønne, vidunderlige bakside :) God jul ;o)))
for én time siden
Karl Hansen la til et blogginnlegg
Ser du sola, du ola ser du månen nei det er overskyet i dag som i går vi med freidig mot over engen over bekken, for å hente ull. For tante pose satt og vevde pledd, som frelsesarmeens soldater skulle ha noe å sitte på, når de passet på gryta hennar…
for 2 timer siden
Marianne Bar har oppdatert sin profil
for 2 timer siden
Tony Samara How to face today's challenges and prepare | Tony Samara | www.tonysamara.org | http://www.youtube.com/watch?v=z1PUDbVtkuQ
for 2 timer siden
Tony Samara la til en video
for 2 timer siden
for 2 timer siden
for 7 timer siden
mmmm :)
for 7 timer siden
Jan Erik/ Janken vil kanskje delta i Kjetil Andrè Jacobsen sitt arrangement
29 mars 2009 at 18.00 til 27 mars 2010 at 19.00
Kjærlighetens Transformasjon... ~ online meditasjon & healing ~ Vi er på vei til å bevege oss inn i en ny Kjærlighetsbevissthet her på jorden... på denne reisen åpnes vi for en dypere del av oss selv! Kjærlighetens Transformasjon gir deg muli…
for 8 timer siden
Utrolig spennende lesning!
for 8 timer siden
9 november 2009 fra 21.00 til 22.30
LIVE Video meditasjon 9 nov 2009 kl. 21.00 - 22.30. Jeg vil igjen invitere til felles meditasjon. Passord: himmel (som alltid) Se www.morten-eriksen.no Trykk der på Video rommet. Hilsen Morten Eriksen.
for 8 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte