Det er de siste ukene foregått en litt merkelig utvikling her på forum. Påstander om skulte agendaer og konspirasjonsteorier popper opp som paddehatter, og det har i sannhet vært interessant lesning. Jeg har brukt noen timer på å finne ut av ”hvilken tenkning som kan stå bak de mange fantasifulle konspirasjonsteorier. Og her er hva jeg har funnet så langt.
Den onde makten: En konspirasjonsteori er ikke en løsrevet forestilling om en spesifikk sak, men er en del av et større virkelighetsbilde. I korthet konstrueres det en ond og mørk verden hvor myndighetene/staten/makten med ymse underavdelinger (militæret, big business, jødene, WHO, CIA, NASA ++) er den store stygge ulven som har en skjult agenda om å undertrykke enkeltindividets frihet og skapertrang, og underordne oss deres snevre rammer. Det er her tre aspekter som ikke tåler dagens lys og som dermed søkes skult:
i. maktstrukturen eller hvem som har reell makt (eks Illuminati, Bildenbergere)
ii, maktspillet eller hvordan makten organiseres (eks. gjennom millitæret, CIA, media)
iii. maktmetodene eller hvordan makten utøves i praksis (eks. chemtrails, vaksiner, bankvesen)
Flere skjulte fortellinger blir flettet sammen til en meta-fortelling om ”den onde makten-mot-meg”. Denne skaper en overordnet forståelsesramme hvor alskens sludder blindt blir akseptert av de troende dersom denne føyer seg inn i metafortellingens underliggende struktur hvor makten nok en gang søker å lure oss. Denne sammenblandingen av klint og hvete er problematisk fordi den skaper et mentalt klima hvor det er vanskelig å skille mellom utøvelsen av reell maktmisbruk fra de mange fantasifortellingene, og surrer rundt som Don Quijote som forveksler vindmøller med onde kjemper. Watch up!
Maktretorikk: Men frykt ikke – det finnes mennesker som har gjennomskuet dette maktspillet spillet og som kjenner Sannheten og vil dele denne med oss. Men retorikken som skapes rundt konspi-teorier er ikke en vitenskapelig retorikk som søker å overbevise gjennom beviser, men er nærmere en fundamentalistisk ideologi som søker å overbevise gjennom uomtvistelige trossetninger. Jeg ser en klassisk maktretorikk utfolde seg – argumentasjon som som er forankret i en symbolsk dualisme, hvor verden er splittet mellom oss (de gode) og makten (de onde) og mellom meg (sannheten) og de andre (løgnen):
"Jeg kjenner Sannheten, du tror på Løgnen"
"Jeg har sett Lyset, du er fremdeles i Mørket"
"Jeg er Opplyst, du befinner deg i Matrix eller Illusjonen"
Dette er hersketeknikker gode som noen andre, og kan ha (minst) to hensikter. Den ene er å opphøye seg til en gylden ridder av Sannheten. En annen er å gi beskytte mot idéforvitring av typen ”ikke forvirr meg med fakta”. Watch up!
Tvilsom kildekritikk: For enhver genuin sannhetssøkende er det vår fordømte plikt å undersøke sannhetsgehalten i de påstander som blir servert. Forstanden krever fakta, bevis og troverdige forklaringer – ikke bare vage indisier basert på fragmenterte opplysninger fra konspirasjonsmiljøene. Jeg ser hvordan samme historie blir mangfoldiggjort på nettet, flikket litt her og der, og hvordan en fjær blir lett kan til fem høns. Kritiske spørsmål som må stilles er:
- Hvilke kilder har jeg informasjonen min fra?
- Hvilken egeninteresse har kilden og meg selv av å formidle denne informasjonen?
- Hvilke metoder har kilden brukt for å fremskaffe informasjon?
- Er den valgte metoden velegnet til å fremskaffe denne type informasjonen?
- Hvilket virkelighetsbilde flettes denne informasjonen inn i?
- Finnes det andre mulige konklusjoner som kan trekkes på grunnlag av de undersøkelser som er gjort?
En genuin sannhetssøkende tar først utgangspunkt i en grundig kildekritikk før han/henne fletter informasjonen inn i en helhetlig virkelighetsoppfatning. En fundamentalist vet på forhånd hva sannheten er og trenger ikke undersøke denne nærmere. Watch up!
Jeg vil presisere at jeg her ikke ønsker å fratra enkeltmennesker deres personlige overbevisninger, men søker å gi et overblikk hvilke feller man kan falle inn i når utrolige virkeligheter blir servert.
Og hva er så sannheten om verden? Tja… gå ut i verden og finn ut av den selv. Er ikke det vi har forstanden til da?
Merker:
Del
Facebook