Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

Jeg tenkte det var på tide med en debatt om hvordan vi kan skape livet og verden med å konsentrere seg om det posetive.
Tenker på dette om å kjempe for noe istedet for å alltid kjempe mot noe...
Gandi kjempet aldri mor Britisk imeralisme, men for et fritt India.
Hvordan kan vi begynne å kjempe for noe?
for en bedre verden, med mer kjærlighet., for ren mat...osv osv..
jeg tenker at det vi gir vår energi gir vi også liv.
Så hvordan begynne å gi liv til det gode og skape noe godt...??

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Grensen for hva det er legitimt å bekymre seg over flyttes ofte i takt med økt velstand. Jo bedre vi har det materielt, jo mer gjødsler vi uvesentligheter og dyrker dem som mentalt ugress.

Mark Twain sa følgende: ”Jeg har lidd meg gjennom mange katastrofer i mitt liv. De fleste av dem inntraff heldigvis ikke
De fleste bekymringer blir det aldri noe av. Derfor er det liten grunn til å dyrke bekymringer, da de ofte er en lidelse i seg selv. Bekymringer kan i følge en undersøkelse medføre nedsatt helse tilsvarende å røyke 20 sigaretter om dagen. Det er med andre ord svært bekymringsverdig hva det å bekymre seg kan føre til......
Noen har forstått at mange menneskers trang til å bekymre seg skaper et marked. En av våre største aviser, som har helsestoff innbakt i sin markedsføringsstrategi, hadde i løpet av kort tid følgende overskrifter: ”Kirkeklokkene gir støyskader på hørselen. Infarkt av kokekaffe. Kaffekosen gir leddgikt. Drikkevannet kan gi kreft. De gassfylte joggeskoene dine kan ta fyr uten forvarsel.”
Personlig tror jeg slike ”helsereportasjer” er en langt større helsefare enn både joggesko og kokekaffe. Sykdomsfrykt er nok også et mer utbredt helseproblem enn lyden fra kirkeklokkene.

Så la vi slutte å bekymre oss og flytte fokusen vår til det positive, for livet er ikke et problem du skal løse, men et mysterium du skal leve..

Det er mulig å beklage seg over at rosene har pigger. Du har også mulighet til å glede deg over at piggene har roser

Ofte vil det å skifte fokus bidra til at du ser muligheter i stedet for begrensninger. Da fungerer du som en lysende stjerne for dine omgivelser, og stjernene har mennesker manøvrert etter i årtusener

Et lykkelig menneske går aldri under en stjerne og klager over mangel på lyspunkter

Du forblir ikke i mørket når du tenner et lys

Det er dine tanker og handlinger som danner grunnlaget for lyspunktene rundt deg

Lykke til som lysmester

Svar på dette

Fantastisk, dette var en super duper start på diskusjonen, blir spennende å se hva som kommer vidre, takk Bjørg.

Svar på dette

En hjertelig takk til dette initiativ. Det gjør straks verden et bedre sted å leve i når det finnes slike tanker rundt oss! Har alltid lært at det vi bruker vår energi til, det gir vi liv til. Det er bedre å tenne et lys enn å forbanne mørket, sier et Kinesisk ordtak. Selv om vi muligens gjerne kunne tenke oss å "frelse" hele verden, kan vi begynne der vi er her og nå. Det er mange små lys vi kan tenne - alle steder - i vår hverdag. For å muntre oss alle litt opp to bilder:

Laugh often:

og
Always try to see the glass half full

Svar på dette

Hei! Takk for at du strarter denne fine debatten!
Jeg mener at det vi gjør mot oss selv, gjør vi også mot alle andre. Derfor er det viktig å starte med oss selv. Det å elske seg selv, komme i kontakt med seg selv, og frigjøre seg selv fra alt det negative, gir store ringvirkninger ut til alt annet og andre. Vi trenger ikke å kjempe mot noe, hvis vi gjør det kjemper vi mot noe i oss selv. Da trenger vi å finne ro, balanse og harmoni og kjærlighet i vårt eget liv. Alt vi gir ut får vi tilbake, også det nagative. Hvis alle tok ansvar for eget liv ved å leve i kjærlighet, og handle ut fra det, da hadde verden blitt ett bedre sted å være. Hvordan får vi til det?, Jeg tror det er viktig å jobbe med våre egne følelser, de trenger aksept fra oss selv, for å kunne gi slipp. Tilgi oss selv og andre. Da først tar vi ansvar for eget liv, men også helheten. Når vi er i denne værentilstanden, ved å leve i nuet i hvert øyeblikk, da kan vi skape akkurat det vi vil, utifra at vi står i vår egen kraft. Vi er alle skapere, men vi trenger å komme i kontakt med vår egen skapelseskraft.

Svar på dette

Veldig fint sagt, Bjørg!
Så gjelder det å ha "verktøy" for hvordan vi kan legge av oss alle bekymringer. Her er mine:

En ting er å legge om tankene våre, som du sier. Bevisst bytte ut negative tanker med positive tanker; tanker som gir deg en god følelse. Det skaper positive ting i livet vårt.

En annen ting er å kjenne på vonde følelser som dukker opp. Stoppe opp og tørre å kjenne på tunge følelser, akseptere dem. Det som ligger under alle andre følelser er frykt, og det er denne frykten vi må få tak i, og heale den ved å akseptere den og omfavne den. Slik blir vi fri fra frykten. Vi trenger egentlig bare å akseptere oss selv fullstendig som vi er, og i denne aksepten ligger frigjøringen.

Svar på dette

Kjempebra innspill Torbjørn, og HELT enig. Aksept for både oss selv og andre er viktig for å gi slipp.
Jeg har gått å lært NLP, og her har vi en teknikk for å finne feks. fryktens høyste hensikt og dens motsetnings høyeste hensikt. Veldig ofte oppleves det at disse faktisk er identisk og kan forenes. Ved frykt kan feks personen si at motsetningen er trygghet. Og ved dypere spørsmål kommer ofte svaret på fryktens høyeste hensikt, hvorfor frykten er der - Jo, får å gi beskyttelse. Og det er ofte den høyeste hensikt til tryggheten også. Personen får da den forståelsen at han aksepterer frykten for at den er der for å gi han beskyttelse, på lik linje med tryggheten han ønsker i livet sitt, og kan akseptere frykten på en annen måte enn før, og dermed bli fri fra frykten som har begrenset livet tidligere.
Håper dette var forståelig for de som ikke kjenner NLP-teknikker også....

Svar på dette

Oj, mye healing i det du sa her, kjenner jeg! :) :)
Hmm, kanskje jeg skulle lære litt NLP jeg også :)

Svar på dette

Kan det henge sammen med at frykt er en slags urfølelse? fra vi levde i naturen og hadde ville dyr innpå oss, og frykten var en nødvendig overlevelses mekanisme, som igjen satte igang det parasympatiske nevesystemet- som at pulsen slår raskere, blir mer årvåkne, hører bedre...altså nødvendig for å komme gjennom farer i hverdagen.

Svar på dette

Ja, enig med deg her. Frykten er der egentlig for å beskytte oss. Men ved å akseptere den, og "jobbe på parti med den" begrenser den oss ikke lenger.

Svar på dette

Det som ligger under alle andre følelser er frykt
Her "snek det seg inn" en feil. Det riktige skal jo være: Det som ligger under alle andre vonde følelser er frykt

Svar på dette

Når det gjelder dette med å gi energi til saker og dermed gi dem liv, så tenker jeg ofte på min ungdom da jeg var ganske punkete og var imot så fryktelig mye, kjempet mot frp, var på demonsrtasjoner, der Frp holt tale, andre kastet egg og tomater fordi vi var så sinnte og så imot dem....
Resultat: Frp fikk massiv pr, masse avis og tv reportasjer pga alle demonstrasjonene og dermed fikk de også masse gratis pr, og i dag er de nesten landets største parti..

Jeg har ofte lurt på hva som hadde sjedd om vi hadde brukt tilsvarende energi og krefter på et parti vi var for, og virkelig stillt opp for f.eks De grønne...

litt av grunnen til at jeg ønsket å ta opp dette er at jeg ser tendenser i samme retning her på vårt elskede forum, vi har blitt så sinnte i det siste, og til og med driver og sparker hverandre i leggen, når andre ikke er like IMOT noe som oss selv.

Så her trengs action- som funker.

Ønsker vi ren mat, kanskje vi skulle fokusere på det, istedet for å fokusere på all den giftige maten?

Hva sjer med matproduksjon hvis alle kjøper ren mat og velger bort den dårlige??

Andre hverdagslige tig å kjempe for??
kom med innspill!!

Svar på dette

Det er viktig det du sier her.
Det er noe som heter at DU BLIR HVA DU TENKER PÅ MESTEPARTEN AV TIDEN.
Min påstand er at hjernen vår ikke fårstår ordet IKKE...
For hva skjer visst jeg ber deg om å ikke tenke på en elefant?
Jo....jeg regner med at du som meg da får en elefant opp i tanken din?
Da forstår man viktigheten av det du sier her Stellasteg, nemlig at man må fokusere på det man VIL ha, istedet for det man IKKE vil ha..... Fokuser på hva du vil TIL, istedet for det du vil BORT FRA.
Visst du feks går å tenker på at 'nå må jeg ikke bli syk'...eller jeg 'ønsker ikke å være syk lenger'...ja så oppfatter hjernen din SYKDOM, og tror det er det du vil ha. Visst du derimot fokuserer på å se deg selv frisk, glad og sunn - er det det hjernen din forstår at du søker :)))
Kanskje litt 'enkelt' sagt, men kanskjer ER det så enkelt - er det vi selv som gjør alt så vanskelig?

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

Så flott. Har du vært til Crazy Horse Mountain?
for én time siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden
Nå er Rathe og esther ama venner
for én time siden
for én time siden
for én time siden
for én time siden
Tor Håkon Eide God jul =)
for én time siden
for én time siden
Ingmar Hansen la til et blogginnlegg
Det er stille ute. Enda et lag med nysnø ligger der som en jomfrulig uberørt hinne, inviterer til å bli brutt. Jeg undres, finnes det snø i himmelen? Som de englene vi er, midlertidig her på jorden burde vi kansje lage "engler i snøen" nå når vi har…
for én time siden
Say yes to whatever it is. Because if you say yes to it and then you get in the middle of it, and you say, "Uh oh, this isn't really turning out the way I wanted it to," then out of that is born another desire. And as you say yes to that, then it tu…
for 2 timer siden
Viktig det du poengterer her, Ada! :-)
for 2 timer siden
Torbjørn la til et blogginnlegg
On this day of your life I believe God wants you to know... ....that this is the eve of the birth of the Christ is you. It is a re-birth, of course, for the Christ has always been there. On this special eve, may you experience that Presence in you,…
for 2 timer siden
Min mening er at president Obama fikk fredsprisen ett år for tidlig. Men nå har han vært her og hentet prisen, så får vi håpe på CHANGE - den forandring som Ingeborg snakker om må til - blant annet empati og kjærlighet til alle uansett hudfarge og r…
for 3 timer siden
for 3 timer siden
GOD JUL til alle altnettere.
for 3 timer siden
Natalia ble med i Inge sin gruppe
Vi som også er med på facebook
for 3 timer siden
for 3 timer siden
for 4 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte