Alternativt Nettverk

Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene

Hva tenker du om organdonasjon? jeg tenker at om jeg kommer i en situasjon der jeg skal forlate dette livet, er det helt ok å overlate noen friske deler til andre trengende som skal være her en stund til... Jeg har mange rundt meg som er veldig skeptisk til dette. Hva tenker du?

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Ja, hvorfor beholde noe en selv ikke trenger, når en ikke klarer å beholde det engang?

Svar på dette

Da er vi alle enig da.. i alle fall alle som uttaler seg her:) Hvordan går man frem for å bli donor - gjennom fastlege?

Svar på dette

Jeg står som donor, det er greit å ta en samtale med fastlege. Ellers er det viktig å snakke med de nærmeste om det, slik at de vet standpunktet til den enkelte om spørsmålet skulle komme opp. Etter en ulykke for eksempel, vil de pårørende bli spurt ved sykehuset, og da må de ta en avgjørelse i sorg. Da er det veldig greit å ha standpunktet klart.

Ellers vil jeg oppfordre alle til å bli blod- og benmargsgivere, det er også livsgivende for mange.

Mere om donorspørsmålet kan du lese her...

http://organdonasjon.no/

Svar på dette

Arne
Takk for linken.. nå er det ingen vei utenom, når man får det servert på "gullfat" med alle opplysninger sånn... Da oppfordrer jeg alle videre:)

blodgiver er kjent for meg...men benmargsgiver?..

Svar på dette

Det var godt :-)

Benmargsgiver er noe man kan få info om hos blodbankene, det erd er de tar de nødvendige prøvene. Men det stilles store krav for at benbarg blir brukt, da er det mye som skal passe. Det er ingen stor sak, det blir øm hofte i noen dager, men hjelper det til å få noen frisk, så hva gjør vel det...

Jeg har ikke gitt benmarg ennå, og tror jeg er for gammel nå.

Svar på dette

Jeg fikk et lite "donor" kort på apoteket her i Sverige, som det står at jeg ønsker å donere og at jeg har informert mine mærmeste om dette. Kortet ligger i lommebika mi...så om jeg skulle utsettes for noe så finnes info der :o)

Svar på dette

Hei Gro Marita!!

Jeg er for organdonasjon. Tenk så flott å kunne redde opptil flere liv, og det etter sin egen"død".

At folk rundt deg er skeptiske, er jo kanskje ikke så rart. For mange er det utenkelig at noen skal kutte i deres kjære. Og det må man bare respektere. Ingenting er galt. Likevel er det opp til dem om de vil følge ditt siste ønske.

Jeg vil også nevne noe jeg hørte her om dagen, og det er at sjelen er tilknyttet hjertet (sølvstrengen). Hjertet er der alle minnene og tidligere inkarnasjoner sitter. (Mulig jeg ordlegger meg litt feil, er ikke så flink å gjenfortelle). Så det finnes mennesker som ikke donerer hjertet sitt, men alt annet. De mener at hvis de donerer hjertet sitt, vil de ikke bli inkarnert igjen, og den som får hjertet pådrar seg deres karma også ved siden av sitt eget. De vil heller ikke motta et annet menneskes hjerte av frykt for den personens muligens "dårlige" karma. Dette er helt nytt for meg, håper noen andre kan forklare det bedre. Jeg prøver å være åpen for denne påstanden, for det er mye som kan høres rart ut først, men så blir det helt logisk senere. Likevel har jeg en del spørsmål til det. Men der jeg står idag ville jeg ha gitt mine egne barn andres hjerter, hvis de trengte det og omvendt. Jeg selv hadde tatt imot ett med glede. Om det er riktig at jeg ville ha donert mine barns organer uten at de har noe å si om saken, vet jeg ikke. Men i første omgang er det mine egne organer jeg vil gi bort. Og det barna mine angår, får jeg håpe aldri blir noe tema. Mulig jeg ikke hadde vært så raus hvis jeg først stod oppi det da.

Det var litt om mine tanker rundt organdonasjon, Gro Marita.

Mvh.. Heidi

Svar på dette

Veldig bra å se det fra den siden også... For veldig få år siden ville jeg ikke klare å tenke tanken på å donere bort, men det er så rart med det - plutselig er ikke tanken skremmende lenger, men heller god.. det sier vel mest om meg tenker jeg...:)) Jeg er usikker på om jeg ville gitt bort noe fra mine barn..det ville uansett ikke vært et tema fordi vi er to som bestemmer, og jeg vet hva den andre ville si.. Meg selv er det i alle fall bare jeg som bestemmer over har jeg kommet til, og det er bra.. Blir litt usikker når du snakker om hjertet kjenner jeg.. det er andre som også har hatt det argumentet til meg før...

Svar på dette

Vet du Gro Marita, jeg trur du har helt rettnår det gjelder hjertet og sjelen.
Men jeg trur faktisk ikke at det stopper der! Har hørt MANGE historier om mennesker som har motatt et organ føler seg anderledes etterpå.
Begynner og høre på musikk de ikke likte før, liker ny type mat, husker ting som har skjedd (men ikke i ens eget iv, men minnene til donoren). Og alt det andre er også ting som donoren hørte på/likt.

Svar på dette

Enig med dette om organdonasjon... Når mitr legeme begraves, hva skal jeg med organene mine da?
Hvorfor ikke hjelpe noen som trenger dem, MER enn meg for og si det sånn *ler*

Men en ting skal være klart da, legene skal ha gjort all sin makt for og redde meg først, og jeg må være HELT død, hehe....

Uff, hørt ett par nyheter jeg, f.eks han mannen som plutselig våknet opp "fra de døde", mens de var på vei og skulle fjerne organene hans..... *grøss*

Nei,seriøst.... man må tenke slik at tenk hvis det var akkurat DU som trengte ett organ..?!
Hvor mye ville det ikke betydd for akkurat DEG og få det.
Og med det i tankene så må man gjøre det eneste riktige, og være like givende som om det skulle vært andre veien......

Svar på dette

Vil anbefale ei bok som sterkt og gripende handler nettopp om dette temaet:

"Min søsters vokter" av Jodi Picoult

Denne boka gir deg innsiktsfulle og engasjerende tanker om disse viktige og etiske spørsmålene. Den er godt skrevet og holder deg fanget...

Selv har jeg testamentert kroppen min til forskning og ev. organdonasjon, og har sagt fra til alle i familien slik at de er fullt klar over det om noe skulle skje meg. Det kan haste, og det er ingen grunn til at eventuelle etterlatte skal behøve å måtte ta stilling til disse spørsmålene i en situasjon som kan føles traumatisk og vanskelig nok fra før.

Svar på dette

Synes også det er fint å kunne gi noen en sjanse til å leve.
Organer er vev som en død kropp ikke har bruk for.

Men er også en av dem som har hørt skrekkeksempler. Personer på dødsleiet.
Leger som venter på å fjerne organer før legemet er kaldt.
Og tilsynelatende døde som har greid å gi livstegn såvidt i tide. Mens de blir skåret i.

Ønsker gjerne å bli donor.
Men da vil jeg være helt sikker på at rutinene er i orden.

Svar på dette

RSS

Om

Alternativt Nettverk Alternativt Nettverk opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

FAQ

Ning fungerer best med: Firefox 2, Internet Explorer 6 eller 7 og Safari 3.
Svar på vanlige brukerspørsmål finner du på egen hjelpeside her

Magasinet Visjon

Magasinet Visjon er Skandinavias fremste alternativtidsskrift. Abonnement bestiller du her.

Alternativmessene

Alternativt Nettverk arrangerer messer i Oslo, Bergen og Trondheim. Mer informasjon finner du her.

Siste aktivitet

for én time siden
mmmm :)
for én time siden
Jan Erik/ Janken vil kanskje delta i Kjetil Andrè Jacobsen sitt arrangement
29 mars 2009 at 18.00 til 27 mars 2010 at 19.00
Kjærlighetens Transformasjon... ~ online meditasjon & healing ~ Vi er på vei til å bevege oss inn i en ny Kjærlighetsbevissthet her på jorden... på denne reisen åpnes vi for en dypere del av oss selv! Kjærlighetens Transformasjon gir deg muli…
for 2 timer siden
Utrolig spennende lesning!
for 2 timer siden
9 november 2009 fra 21.00 til 22.30
LIVE Video meditasjon 9 nov 2009 kl. 21.00 - 22.30. Jeg vil igjen invitere til felles meditasjon. Passord: himmel (som alltid) Se www.morten-eriksen.no Trykk der på Video rommet. Hilsen Morten Eriksen.
for 2 timer siden
for 2 timer siden
for 2 timer siden
for 3 timer siden
Lightsoul la til 11 bilder i albumet "Min familj"
for 4 timer siden
Vern om naturen
for 4 timer siden
Lightsoul har oppdatert sin profil
for 4 timer siden
Ikke glem yoga praksisen i julen
for 4 timer siden
Kundan Rockstad har oppdatert profilbildet sitt
for 4 timer siden
for 5 timer siden
for 5 timer siden
Ann Finnvik God jul!
for 5 timer siden
liv-astri Ønsker alle en fredfull og magisk julehøytid <3 !
for 5 timer siden
Jeg spør meg selv: "Hvis det faktisk var en flygende pyramide over Moskva forleden dag, ville ikke myndighetene gjøre alt for å skjule dette?" (kanskje det er derfor det kun eksisterer noen få klipp på youtube..) Myndighetene kan da aldri i verden i…
for 5 timer siden
Eva-Beathe Jensen har oppdatert sin profil
for 5 timer siden
for 5 timer siden

© 2009   Laget av Alternativt Nettverk på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte